Dostępne skróty klawiszowe:
MOSTY Katowice zaprojektują zarówno centra przesiadkowe przy dąbrowskich dworcach, jak i drogi rowerowe oraz linię tramwajową biegnącą od granicy z Będzinem do Ronda Budowniczych Huty Katowice. To efekt dwóch przetargów rozstrzygniętych właśnie przez miasto.
O wynikach postępowań prowadzonych wspólnie z Tramwajami Śląskimi i PKP PLK poinformował na swoim profilu społecznościowym Marcin Bazylak, pierwszy zastępca prezydenta miasta.
– Od dzisiaj projektanci mają 270 dni na opracowanie dokumentacji do jednej z najważniejszych inwestycji w naszym mieście – zaprojektowania centrów przesiadkowych i zupełnie nowych układów komunikacyjnych wokół dworców w centrum Dąbrowy Górniczej i w Gołonogu, w tym likwidację przejazdów kolejowych i zastąpienie ich tunelami. Konsekwentnie realizujemy plan, w którym chcemy zwiększyć rolę transportu publicznego. To również bardzo ważne dla projektu Fabryka Pełna Życia i centrum naszego miasta – czytamy we wpisie z 19 stycznia.
Efekty prac projektantów poznamy jesienią, dzięki czemu jeszcze w tym roku miasto będzie mogło sięgnąć po środki z Unii Europejskiej, które ma zagwarantowane w ramach projektu „Zielonej mobilności”. Same prace w terenie powinny zostać zrealizowane pomiędzy 2019 a 2021 rokiem.
Przypomnijmy. Wspólnie z PKP PLK miasto w centrum i w Gołonogu planuje stworzenie zintegrowanych centrów komunikacyjnych złożonych z przystanków autobusowych, parkingów Park&Ride oraz parkingów i wypożyczalni rowerów, a także zupełnie nowych węzłów komunikacyjnych. Dodatkowo, zaprojektowane zostaną tunele drogowe łączące przedzielone dziś torami części miasta. Z kolei inwestycja projektowana wspólnie z Tramwajami Śląskimi, poza generalną przebudową linii tramwajowej biegnącej przez miasto, zakłada również stworzenie głównej miejskiej arterii rowerowej, 3 zintegrowanych przystanków autobusowo-tramwajowych oraz przebudowę przynajmniej 2 skrzyżowań.
Jak podkreśla wiceprezydent Bazylak, realizacja „tramwajowego” projektu pozwoli wyeliminować trwający od 40 lat wyścig tramwaju z autobusem i uczynić z tramwaju główny środek komunikacji publicznej w śródmieściu Dąbrowy Górniczej.
– Mało kto zdaje sobie sprawę, że w samym tylko śródmieściu ponad 77 tysięcy mieszkańców miasta do najbliższego przystanku komunikacji publicznej ma nie więcej niż 400 metrów. Ta liczba to niemal 65% wszystkich mieszkańców Dąbrowy Górniczej – podsumowuje Marcin Bazylak.
Bartosz Matylewicz