Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
23 lutego 2021

W depresji nie wystarczy wziąć się w garść!

Drukuj

Depresja to bardzo podstępna i wyniszczająca choroba. Trudno jest rozpoznać, gdzie kończy się zwykłe przygnębienie i smutek, a zaczyna depresja. Nie jest to stan, który samoistnie mija.

23 lutego to Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją.

DEPRESJA – to choroba cywilizacyjna, złożona i trudna do konkretnego zdiagnozowania. To grupa różnych zaburzeń zarówno psychicznych jak i fizycznych i obniżony nastrój: smutek, przygnębienie, niska samoocena, niezdolność do przeżywania przyjemności to tylko niektóre z nich.

DEPRESJA – nie zna płci, wieku, rasy, pochodzenia. Na depresję chorują kobiety, mężczyźni, osoby starsze, kobiety po porodzie, dzieci i młodzież. W przypadku dzieci i młodzieży depresja ma niestereotypowy przebieg. Zachorowania w tej grupie wiekowej rosną lawinowo.

DEPRESJA – to wciąż choroba wstydliwa, co powoduje blokadę, nieuzasadniony wstyd przed zwróceniem się o pomoc do lekarza psychiatry, czy podjęciem leczenia. To często również brak zrozumienia, akceptacji wśród bliskich. Często słyszymy tzw. dobre rady w stylu: weź się w garść,  zrób coś ze sobą-weź kąpiel, pobiegaj, idź na spacer, ogarnij się, nie leń się, pozbieraj się i inne. Na depresję nie pomogą dobre rady.

Nie udzielaj dobrych rad, one powodują zwiększenie poczucia winy, zmniejszenie samooceny, wycofanie, osamotnienie  (pogorszenie stanu zdrowia psychicznego i fizycznego). Zamiast udzielać dobrych rad wspieraj emocjonalnie, rozmawiaj, interesuj się, zapytaj co się dzieje? Jak możesz pomóc? Gdy zauważysz coś niepokojącego namów na wizytę u lekarza. Depresję leczy się farmakologicznie lekami przeciwdepresyjnymi i psychoterapią. Czas leczenia dla każdego jest indywidualny. To nie wstyd zwrócić się o pomoc do lekarza.

W Polsce 8 mln ludzi cierpi na depresję lub stany depresyjne, z czego tylko 1,5 mln jest zdiagnozowanych i leczonych.

Profilaktyka depresji – to higiena zdrowia psychicznego: odpowiednia ilość snu 6-8 godzin, czas na relaks, aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu i słońcu, dbanie o dobre relacje z rodziną, przyjaciółmi, pozytywne myślenie, nie załamywanie się, bo z każdej sytuacji jest wyjście, pozytywne, optymistyczne spojrzenie na świat.

Depresja jest chorobą. Jeżeli zauważasz u swojego dziecka:
– trwale obniżony nastrój, smutek, przygnębienie, drażliwość,
– utratę zainteresowań, aktywności, źródeł przyjemności, które dotychczas sprawiały radość,
– ucieczkę w alternatywny świat gier lub internetu,
– izolowanie, wycofanie z kontaktów, z relacji rówieśniczych, rodzinnych,
– obniżenie wyników w nauce, niechęć czy odmowę chodzenia do szkoły,
– obniżenie poczucia własnej wartości,
– zmęczenie, zmiany aktywności – spowolnienie lub pobudzenie, trudności ze skupieniem uwagi,
– problemy ze snem, bóle brzucha, bóle głowy, wzrost lub spadek apetytu,
– samookaleczenia, myśli samobójcze, skłonność do zachowań ryzykownych (np. używanie alkoholu, innych substancji psychoaktywnych)
zapoznaj się z ofertą dąbrowskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej https://poradnia.dabrowa.pl/

foto: pixabay

(ste)

Czytaj więcej

#DGsieszczepi

Mobilna Jednostka Szczepiąca po raz kolejny w CH Pogoria

Strona główna

Trwa nabór do projektu rehabilitacji kompleksowej

Strona główna

Weekend w mieście

Strona główna

Wiktoria Krawczyk – Młoda! Aktywna! Zaangażowana!