Dostępne skróty klawiszowe:
Łączna wartość zakupu wynosi blisko 777 mln złotych brutto. To największe takie zamówienie w historii Tramwajów Śląskich.
Zadanie realizowane jest w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS). To już trzecia perspektywa unijnego finansowania, której beneficjentem jest spółka Tramwaje Śląskie S.A. Oprócz inwestycji infrastrukturalnych, które znacząco poprawiły funkcjonowanie transportu publicznego w naszej Metropolii, systematycznie unowocześniany jest tabor tramwajowy.
– Zamówienie na dostawę nowych tramwajów opiewa na ogromną kwotę, którą pozyskujemy głównie z funduszy europejskich. Program FEnIKS otwiera nowe możliwości i – tak jak w dwóch poprzednich perespektywach finansowania – będziemy z nich skutecznie korzystać – mówi Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich.
Jak zauważył wojewoda Marek Wójcik, obecnie po torach naszej Metropolii jeździ około 200 tramwajów.
– Dzięki dostawie 50 nowych wagonów nasz tabor powiększy się aż o jedną czwartą. To wspaniała wiadomość, bo tym samym poprawi się komfort podróżowania, a transport publiczny w miastach GZM będzie bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny – stwierdził wojewoda śląski.
Zadanie obejmuje dostawę 40 wagonów 25-metrowych (w tym 10 dwukierunkowych) przez firmę PESA Bydgoszcz S.A. oraz dostawę 10 wagonów 15-metrowych (dwukierunkowych) przez firmę Modertrans Poznań Spółka z o.o.
Pierwsze dostawy mają się zakończyć do czerwca-lipca 2026 roku. Do tego czasu na tory wyjedzie 10 krótszych tramwajów dwukierunkowych i 10 wagonów jednokierunkowych produkcji PESA Bydgoszcz. Następne dostawy będą się odbywać sukcesywnie, a cały kontrakt ma być zrealizowany do połowy 2027 roku.
– Muszę przyznać, że mam osobistą satysfakcję z tego, że w procedurze przetargowej wyłonione zostały dwie polskie firmy, które są sprawdzonymi i rzetelnymi producentami nowoczesnych wagonów tramwajowych. To nie bez znaczenia, że środki pozyskane z Unii Europejskiej pozostaną w kraju – podkreśla Bolesław Knapik.
Nowe pojazdy będą niskopodłogowe – dostosowane do osób z dysfunkjami ruchu, przyjazne dla środowiska, energooszczędne, a ponadto wyposażone w klimatyzację, elektroniczne tablice informacyjne czy bezprzewodowy dostęp do internetu.
– Tramwaje Śląskie eksploatują w tej chwili 70 tramwajów produkcji PESA. Nasze tramwaje przejechały w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już 28 mln km – zauważa Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz S.A. – Tramwaje Śląskie to wymagający partner, który dokładnie i profesjonalnie określa swoje wymagania, zgodnie z oczekiwaniami pasażerów – dodaje.
Dla przykładu: zleceniodawca, definiując wymagania, nie zapomniał o osobach poruszających się na wózkach inwalidzkich, dostęp dla nich do tramwaju będą wspomagały dwie rozkładane rampy.
– Dialog techniczny w celu doprecyzowania wymagań technicznych z przedstawicielami spółki Tramwaje Śląskie rozpoczniemy niezwłocznie, gdyż wszystkie nasze tramwaje muszą zostać dostarczone w 2026 roku – podsumowuje Piotr Pawlak, wiceprezes zarządu Modertrans Poznań Spółka z o.o.
Podczas uroczystości w historycznej hali tramwajowej w Chorzowie, umowy na zakup nowych wagonów podpisali: ze strony inwestora – Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląskie S.A., Marcin Michalik, członek zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. oraz ze strony dostawcy – Kazimierz Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz S.A., Robert Trafiłowski, wiceprezes Zarządu PESA Bydgoszcz S.A., Piotr Pawlak, wiceprezes zarządu Modertrans Poznań Spółka z o.o. i Robert Kij, wiceprezes Zarządu Modertrans Spółka z o.o.
W uroczystości wzięli udział m.in. Marek Wójcik, wojewoda Śląski, Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Piotr Uszok, przewodniczący Rady Nadzorczej spółki Tramwaje Śląskie S.A, a także wiceprezydent Dąbrowy Górniczej Damian Rutkowski i wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula.
– Podpisanie umów to ważna wiadomość także dla nas, bo nowe wozy trafią również na dąbrowskie torowiska – podkreśla Damian Rutkowski.