Dostępne skróty klawiszowe:
Wykonawcą prac będzie wybrana w przetargu spółka Mirbud S.A. Pod wartą ponad 189,5 mln zł brutto umową podpisali się we wtorek burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk i prezes Mirbudu Jerzy Mirgos.
Realizacji inwestycji – zaplanowana na lata 2026-2028 – jest możliwa dzięki dofinansowaniu w wysokości 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych oraz 11 mln zł z budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która zapewniła Sławkowowi tzw. wkład własny.
Zakres prac obejmuje budowę nowego układu drogowego o łącznej długości ponad 6,7 km – w tym 4,6 km drogi klasy G oraz 2,1 km drogi klasy Z – rozbudowę odcinka DK94 z nowym skrzyżowaniem oraz budowę trzech obiektów inżynieryjnych nad liniami kolejowymi. Efektem inwestycji będą:
usprawnienie ruchu towarowego
odciążenie lokalnego układu drogoweg
poprawa bezpieczeństwa i komfort życia mieszkańców Sławkowa i Dąbrowy Górnicze
ułatwienie dostępu do Euroterminalu i szerokotorowej linii
– To bardzo ważne wydarzenie, bo po wybudowaniu nowe połączenie odciąży od ruchu ciężarówek nie tylko Sławków, ale i Strzemieszyce – mówi Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.
– Wierzę, że będzie to ogromna korzyść nie tylko dla mieszkańców Sławkowa i Dąbrowy Górniczej, ale przede wszystkim dla rozwoju całego regionu. Rozbudowa Euroterminalu to oczekiwany impuls, który pozwoli nam lepiej wykorzystać możliwości, jakie daje infrastruktura naszego regionu – podkreśla Marek Wójcik, wojewoda śląski.
Problem nadmiernego obciążenia m.in. okolic ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie i Strzemieszyckiej w Dąbrowie Górniczej był efektem braku odpowiedniego skomunikowania Euroterminalu z DK94 i trasą S1.
Samorządowcy Dąbrowy Górniczej i Sławkowa od lat mówili jednym głosem, domagając się budowy łącznika między sławkowskim Euroterminalem a DK 94. Mieszkańcy, by pokazać jak bardzo doskwiera im brak odpowiedniej drogi dla ciężarówek, wielokrotnie protestowali i blokowali ulice.
W lipcu 2020 r. samorządowcy z Dąbrowy Górniczej, Sławkowa i powiatu będzińskiego ustalili, że co dwa miesiące, będą wprowadzane naprzemiennie ograniczenia dla ruchu ciężarówek – raz w rejonie ul. Strzemieszyckiej, następnie na ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie. Takie tymczasowe rozwiązanie jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Sławkowa i Strzemieszyc. Zapewnia jednocześnie równomierne rozłożenie uciążliwości związanych z ruchem tirów, dojeżdżających do terminali przeładunkowych. Tak też będzie do czasu wybudowania nowego łącznika.