Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści
  • Wersja dla niedowidzących Ikona wersja dla niedowidzącychWersja dla niedowidzących
  • Ikona wersja dla niepełnosprawnych Wersja dla niepełnosprawnych
  • Wielkość czcionki
    Zmniejsz rozmiar czcionki
    Zwiększ rozmiar czcionki
  • BIP

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
10 lutego 2022

Firma Nowak-Mosty wybuduje tunel pieszo-rowerowy w Strzemieszycach

Drukuj

Wspólna inwestycja miasta i spółki PKP PLK w Strzemieszycach zostanie zrealizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. To oznacza, że dąbrowska firma Nowak-Mosty najpierw przygotuje projekt, a później rozpocznie jego realizację. Wszystko ma być gotowe w ostatnim kwartale 2023 roku.

– Tunel zapewni mieszkańcom wygodne i bezpieczne połączenie zarówno z peronami, jak i z obiema częściami dzielnicy – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. – Mamy także w planach stworzenie punktu przesiadkowego w rejonie ulicy Transportowej. Poza przystankiem autobusowym będzie tam także parking dla samochodów i rowerów – dodaje.

Do nowego przejścia pod torami poprowadzi ciąg pieszo-rowerowy

Wiadomo, że przejście pieszo-rowerowe pod torami powstanie na przedłużeniu ul. Astrów i ma mieć około 50 m długości. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 m długości oraz 5,7 m szerokości. Ułatwią one poruszanie się rowerzystom oraz osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się

Do nowego przejścia prowadzić będzie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 m (2 m dla ruchu rowerowego i 2 m dla ruchu pieszego). W przejściu i dojściach zaplanowano ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.

Początkowo miasto i PKP PLK planowały wydać na inwestycję 9,25 mln zł, po połowie dzieląc się kosztami. Pierwsze postępowanie kolejowa spółka unieważniła w grudniu 2021 roku. Najkorzystniejsza oferta opiewała wtedy na ponad 13 mln zł.

Kilka tygodni później okazało się, że warto być cierpliwym. W drugim postępowaniu firma Nowak-Mosty – po elektronicznej aukcji – obniżyła cenę do nieco ponad 9,67 mln zł.

Podpisanie umowy z wykonawcą umożliwi decyzja radnych, którzy na lutowej sesji zgodzili się, by udział miasta w inwestycji wzrósł z zaplanowanych wcześniej 4 625 000 zł do  4 836.991,87 zł. Dotacja w wysokości 4 mln zł trafi do PKP PLK w 2022 roku, a 836,991,87 zł w 2023.

Widok z góry na zadaszoną pochylnię tunelu pieszo-rowerowego w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach

To będzie kolejny tunel-pieszo-rowerowy pod torami przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej. Pierwszy powstał jesienią 2018 roku na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Inwestycja kosztowała ponad 8 mln zł, z czego 3,2 mln zł dołożyło miasto.

Budowa tunelu to kolejna inwestycja w Strzemieszycach

Powstanie przejścia pod torami w Strzemieszycach wpisuje się w koncepcję powstania w rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. W efekcie park w pobliżu stacji ma się stać główną i reprezentacyjną częścią Strzemieszyc. Ogólne założenia i koncepcję wypracowano podczas konsultacji społecznych z mieszkańcami.

Częścią wspomnianej koncepcji jest także tężnia solankowa, której budowa przy ul. Stacyjnej pomału dobiega końca. O realizacji wartej 512 tys. zł inwestycji zdecydowali mieszkańcy podczas ostatniej edycji Dąbrowskiego Budżetu Partypacyjnego.

2022.02.08 DG – Strzemieszyce Wielkie. ul. Stacyjna. Budowa pierwszej w mieście tężni solankowej. FOTO: Dariusz Nowak (nddg)

W Strzemieszycach trwa także układanie wodociągu i budowa grawitacyjnej kanalizacji sanitarnej wzdłuż 850-metrowego odcinka ul. Strzemieszyckiej – od skrzyżowania z ulicą Puszkina do skrzyżowania z ulicą Szklanych Domów.

– Przy okazji nowa kanalizacja zostanie wykonana również w części ul. Puszkina – na odcinku od Strzemieszyckiej do DK94 – przypomina Rafał Zwoliński, naczelnik Wydziału Inwestycji i Remontów.

Projekt wartej 17,2 mln zł inwestycji przewiduje także budowę dwukierunkowej drogi rowerowej.

Czytaj więcej

Strona główna

II LO im. Stefana Żeromskiego partnerem Akademii WSB

Rekreacja

Pojedynek z rywalem z góry tabeli

Wiadomości

Będzie rondo i droga rowerowa. Rozpoczynamy przebudowę ulic Staszica i AK Ordona

Biznes

Porady, szkolenie i „Mastermind”