Dostępne skróty klawiszowe:
Budowa dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż ulic Młodych, Wybickiego oraz części ulicy Tysiąclecia oraz alei Zagłębia Dąbrowskiego to IV etap zielonej mobilności. Na ten cel miasto pozyskało w tym roku ponad 3,6 mln zł unijnego dofinansowania.
Inwestycja wzdłuż ulicy Młodych już się zakończyła. Droga rowerowa powstała po stronie ogródków działkowych, stając się wygodnym łącznikiem z drogą rowerową wzdłuż ulicy Kasprzaka. Przy okazji po drugiej stronie ulicy Młodych dokończony został ciąg pieszo-rowerowy, z którego można zjechać na drogę w kierunku parku Podlesie i ulicy Tysiąclecia.
Gotowa jest także droga rowerowa i chodnik wzdłuż części ulicy Tysiąclecia – od skrzyżowania z aleją Piłsudskiego do skrzyżowania z ulicą 11 Listopada. Tutaj oraz wzdłuż Młodych brakuje jeszcze oznakowania i przejazdów rowerowych, które zostaną wykonane w najbliższych tygodniach.
Niedawno prace przeniosły się na aleję Zagłębia Dąbrowskiego.
– Po obu stronach alei powstaną ciągi pieszo-rowerowe o szerokości trzech metrów – zapowiada Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej. Jak podkreśla, dzięki takiemu rozwiązaniu nie trzeba będzie wycinać drzew i krzewów rosnących wzdłuż alei.
W pierwszej kolejności powstaje ciąg po stronie dworca kolejowego w Gołonogu – od wysokości firmy Gühring do ronda przy skrzyżowaniu z ulicą Tysiąclecia. W kolejnym etapie ciąg powstanie po drugiej stronie alei – od ronda przy Tysiąclecia do wlotu w ulicę Wybickiego.
Plany na ten rok zakładają także budowę drogi rowerowej (po stronie pasażu handlowego) oraz ciągu pieszo-rowerowego (po stronie biblioteki) wzdłuż ulicy Wybickiego.
Miasto przygotowuje się już także do V etapu zielonej mobilności, na który może pozyskać kilkanaście milionów złotych unijnego dofinansowania. Wśród priorytetów będą m.in. budowa dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż ulic: Myśliwskiej, Podlesie, Robotniczej, Korczaka, Struga, Kosmonautów, a także odcinka wzdłuż ul. Inwestycyjnej (od Roździeńskiego do strefy w Tucznawie).
Na koniec 2024 roku długość wszystkich dróg rowerowych w Dąbrowie Górniczej – łącznie ze szlakami i leśnymi drogami rowerowymi – wynosiła prawie 97 km, z czego asfaltowe drogi rowerowe to ponad 55 km.