Dostępne skróty klawiszowe:
Do tej pory mieszkańcy tych dzielnic Dąbrowy Górniczej zaopatrywani byli w wodę ze Stacji Uzdatniania Wody Łazy należącej do Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów. Niestety, w związku z zaprzestaniem odwadniania dawnych wyrobisk Kopalni „Pomorzany”, znacząco podniosło się zwierciadło wód podziemnych w tym rejonie, co wpłynęło na podwyższenie poziomu manganu i żelaza w wodzie, a tym samym jej mętność i barwę.
– Monitorujemy sytuację i wspólnie z Górnośląskim Przedsiębiorstwem Wodociągów, od którego kupujemy wodę niezbędną do zaopatrzenia mieszkańców tej części miasta, próbowaliśmy znaleźć rozwiązanie. Podejmowaliśmy m.in. próby zmiany sposobu uzdatniania wody, które początkowo przynosiły efekty, jednak w związku ze skalą zjawiska podnoszenia się poziomu wód podziemnych te przestały być skuteczne. Stąd decyzja o budowie zupełnie nowego wodociągu – mówi Marta Sroczyk, Dyrektor ds. Technicznych Dąbrowskich Wodociągów.
Dyrektor Sroczyk zapewnia również, że choć nie zawsze barwa dostarczanej wody zachęca do korzystania z niej, jej jakoś jest nieustannie monitorowana i spełnia ona wszystkie parametry sanitarne oraz jest dopuszczona do użytku przez Sanepid.
– Obecnie jesteśmy na etapie ostatnich przygotowań i planujemy rozpoczęcie prac w drugiej połowie marca. Łącznie powstanie 5 km nowej instalacji, która zaopatrzy mieszkańców Błędowa, Łęki, Okradzionowa i Rud w wodę z zupełnie innego ujęcia nich dotychczas – wyjaśnia dyrektor ds. technicznych.
Nowa wodociąg powinien być gotowy w przeciągu roku. Do czasu jego uruchomienia, czyli przez cały czas realizacji inwestycji, Dąbrowskie Wodociągi będą monitorować jakość wody dostarczanej mieszkańcom w tych rejonach miasta, a w razie konieczności na bieżąco wykonywać dodatkowe płukania, dezynfekcje oraz czyszczenie hydropneumatyczne sieci wodociągowej. Nieustannie do dyspozycji mieszkańców jest również całodobowy numer telefonu 994, na który mogą oni zgłaszać ewentualne pogorszenie jakości wody.
– Każde ze zgłoszeń poddawane jest kontroli oraz analizie. W sytuacji potwierdzenia zasadności zgłoszenia wdrażane są działania naprawcze, m.in. przepłukanie przyłącza. Jeśli te działania nie przyniosą efektów mieszkańcy mogą liczyć na bonifikaty do faktur za zużycie wody, a każdy tego typu przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie – podsumowuje dyrektor Marta Sroczyk.