Dostępne skróty klawiszowe:
900-metrowy łącznik został otwarty w dniu, w którym Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego zezwolił na użytkowanie drogi. Tym samym warta 22,8 mln zł inwestycja została udostępniona mieszkańcom trzy tygodnie przed przewidzianym umową terminem zakończenia prac.
– Dzięki wcześniejszemu przedłużeniu ulicy Kolejowej do ul. Sobieskiego stworzyliśmy możliwość ominięcia śródmieścia. Dzięki otwartemu teraz łącznikowi ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego możemy mówić o prawdziwej alternatywnie dla komunikacji między Gołonogiem i Będzinem. Wreszcie też ulica Kraszewskiego nie będzie już tak obciążona ruchem jak obecnie – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Wiceprezydent Damian Rutkowski podkreśla, że miasto nie poprzestaje na otwartym właśnie łączniku.
– Naszym celem jest wybudowanie alternatywnej i komfortowej drogi docelowo łączącej Mydlice z Hutą Katowice, dlatego będziemy teraz zabiegać o pozyskanie dofinansowania na budowę łącznika ulic Legionów Polskich i Sobieskiego, a także na drugi etap przebudowy alei Zagłębia Dąbrowskiego, by przejazd odbywał się w pełni w komfortowych warunkach – mówi Damian Rutkowski.
Inwestycja została zrealizowana w formule „Projektuj i buduj”. Umowa z wykonawcą – Drogopolem – została podpisana 10 sierpnia 2023 roku, a wynikający z umowy termin zakończenia prac przypadał na 10 lutego 2025 roku. Na warte 22,8 mln zł prace miasto otrzymało obietnicę dofinansowania z Polskiego Ładu w wysokości 19,8 mln zł.
Prace w pasie drogowym rozpoczęły się w lutym 2024 roku. Poprzedziły je roboty przygotowawcze w miejscach oddalonych od istniejącego układu drogowego i nie powodujące utrudnień.
W pierwszym etapie przebudowane zostało rondo w rejonie skrzyżowania ul. Kolejowej/Poniatowskiego/Konopnickiej. W efekcie znacząco zmieniła się jego geometria. Wtedy też powstał nowy wlot kierujący w stronę alei Zagłębia Dąbrowskiego.
W drugim etapie powstało 900 metrów nowej jezdni o szerokości 7 metrów, chodnik (2 m) i droga rowerowa (2,5 m) wraz z oświetleniem LED. Na wysokości wiaduktu powstały dodatkowe pasy umożliwiające skręt i wyjazd od strony ul. Łączącej.
Drogowcy skorygowali szerokość nasypu od strony alei Zagłębia Dąbrowskiego, co umożliwiło kontynuację budowy chodnika po jednej i drogi rowerowej prowadzących od ulicy Kolejowej. Nowe są także schody na wiadukt od strony ulicy Zawidzkiej.
W ramach inwestycji przebudowana została również droga rowerowa oraz zniwelowane jej nachylenie w rejonie wjazdu do tunelu pieszo-rowerowego przy ul. Konopnickiej. Obecnie jej maksymalne nachylenie jest zgodne z przepisami i wynosi 6 proc. Podobne nachylenie droga rowerowa ma również w rejonie wjazdu na wiadukt od strony ul. Kolejowej/Poniatowskiego.