Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
21 stycznia 2025

Otworzyliśmy łącznik ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego

Drukuj

We wtorek 21 stycznia został otwarty łącznik ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego. Jest on dopełnieniem alternatywnej trasy w komunikacji między Gołonogiem i Będzinem, pozwala też odetchnąć mieszkańcom z mocno eksploatowanych w ostatnim latach przez ruch samochodowy ulic Kraszewskiego, Kotarbińskiego i Konarskiego.

900-metrowy łącznik został otwarty w dniu, w którym Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego zezwolił na użytkowanie drogi. Tym samym warta 22,8 mln zł inwestycja została udostępniona mieszkańcom trzy tygodnie przed przewidzianym umową terminem zakończenia prac.

Dzięki wcześniejszemu przedłużeniu ulicy Kolejowej do ul. Sobieskiego stworzyliśmy możliwość ominięcia śródmieścia. Dzięki otwartemu teraz łącznikowi ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego możemy mówić o prawdziwej alternatywnie dla komunikacji między Gołonogiem i Będzinem. Wreszcie też ulica Kraszewskiego nie będzie już tak obciążona ruchem jak obecnie – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Wiceprezydent Damian Rutkowski podkreśla, że miasto nie poprzestaje na otwartym właśnie łączniku.

– Naszym celem jest wybudowanie alternatywnej i komfortowej drogi docelowo łączącej Mydlice z Hutą Katowice, dlatego będziemy teraz zabiegać o pozyskanie dofinansowania na budowę łącznika ulic Legionów Polskich i Sobieskiego, a także na drugi etap przebudowy alei Zagłębia Dąbrowskiego, by przejazd odbywał się w pełni w komfortowych warunkach – mówi Damian Rutkowski.

18 miesięcy na projektowanie i budowę

Inwestycja została zrealizowana w formule „Projektuj i buduj”. Umowa z wykonawcą – Drogopolem – została podpisana 10 sierpnia 2023 roku, a wynikający z umowy termin zakończenia prac przypadał na 10 lutego 2025 roku. Na warte 22,8 mln zł prace miasto otrzymało obietnicę dofinansowania z Polskiego Ładu w wysokości 19,8 mln zł.

Prace w pasie drogowym rozpoczęły się w lutym 2024 roku. Poprzedziły je roboty przygotowawcze w miejscach oddalonych od istniejącego układu drogowego i nie powodujące utrudnień.

W pierwszym etapie przebudowane zostało rondo w rejonie skrzyżowania ul. Kolejowej/Poniatowskiego/Konopnickiej. W efekcie znacząco zmieniła się jego geometria. Wtedy też powstał nowy wlot kierujący w stronę alei Zagłębia Dąbrowskiego.

W drugim etapie powstało 900 metrów nowej jezdni o szerokości 7 metrów, chodnik (2 m) i droga rowerowa (2,5 m) wraz z oświetleniem LED. Na wysokości wiaduktu powstały dodatkowe pasy umożliwiające skręt i wyjazd od strony ul. Łączącej.

Zgodne z przepisami nachylenia

Drogowcy skorygowali szerokość nasypu od strony alei Zagłębia Dąbrowskiego, co umożliwiło kontynuację budowy chodnika po jednej i drogi rowerowej prowadzących od ulicy Kolejowej. Nowe są także schody na wiadukt od strony ulicy Zawidzkiej.

W ramach inwestycji przebudowana została również droga rowerowa oraz zniwelowane jej nachylenie w rejonie wjazdu do tunelu pieszo-rowerowego przy ul. Konopnickiej. Obecnie jej maksymalne nachylenie jest zgodne z przepisami i wynosi 6 proc. Podobne nachylenie droga rowerowa ma również w rejonie wjazdu na wiadukt od strony ul. Kolejowej/Poniatowskiego.

Czytaj więcej

Komunikaty

zmiana w wykazie nieruchomości gruntowych przeznaczonych do najmu

Komunikaty

zmiana w wykazie nieruchomości gruntowych przeznaczonych do najmu

Rekreacja

Bardzo ważne derby

Wiadomości

Szach, mat i awans