Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
30 września 2025

Ponowne ograniczenie ruchu ciężarówek na Strzemieszyckiej

Drukuj

1 października powróci zakaz ruchu dla ciężarówek na fragmencie ul. Strzemieszyckiej. Takie pojazdy będą mogły tam jeździć tylko w określonych przypadkach, a tranzyt do Euroterminalu na dwa miesiące zostanie przeniesiony do Sławkowa. W perspektywie kilku lat ciężki transport z dróg lokalnych w tym rejonie ma zniknąć. Ma to związek z planowaną budową łącznika między terminalem i DK94.

Od środy, 1 października, zakaz ruchu dla pojazdów o masie powyżej 7t będzie obowiązywał od skrzyżowania z DW 790 do ul. Zakawie, czyli od posesji 41 do 330 przy ul. Strzemieszyckiej. Nie będzie dotyczył autobusów miejskich, służb komunalnych oraz pojazdów dojeżdżających do nieruchomości na tym odcinku, na których prowadzona jest działalność gospodarcza. Odstępstwem będzie także dojazd od ul. Strzemieszyckiej do firm przy ul. Rudnej, Rodzinnej i Ciołkowizna. Na przypadki łamania zakazu powinna reagować policja.

W czasie, kiedy ul. Strzemieszycka będzie wyłączona z ruchu ciężarowego, TIRY jeżdżące do Euroterminalu będą mogły legalnie docierać tam od strony Sławkowa, m.in. ul. Hrubieszowską. W grudniu ruch ciężkich pojazdów ponownie dopuszczony będzie w Strzemieszycach.

Od sierpnia 2020 r., takie zmiany naprzemiennie wprowadzane są co dwa miesiące. To efekt porozumienia prezydenta Dąbrowy Górniczej, burmistrza Sławkowa i Starosty Będzińskiego.

Terminal i duży ruch

Problem nadmiernego obciążenia lokalnych dróg znany jest od wielu lat. Dotyczy to m.in. okolic ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie i Strzemieszyckiej w Dąbrowie Górniczej, które traktowane są jako drogi tranzytowe. Dzieje się tak, bo sławkowski Euroterminal nie jest odpowiednio skomunikowany z trasą S1 ani z DK 94. Cierpią przez to okoliczni mieszkańcy, dla których wzmożony ruch ciężarówek na wąskich ulicach, generujący duży hałas i emisję spalin, jest sporym utrapieniem.

Mieszkańcy i samorządowcy Dąbrowy Górniczej i Sławkowa mówią jednym głosem w sprawie wyprowadzenia ruchu ciężarowego z dróg lokalnych. Setki TIR-ów pod oknami to wielki problem, więc co pewien czas zdesperowani wychodzą protestować na ulice. To odsłony batalii o budowę łącznika między sławkowskim Euroterminalem a DK 94. W czasie protestów mieszkańcy blokowali ulice i chcieli pokazać, jak doskwiera im brak odpowiedniej drogi dla ciężarówek, a powstanie łącznika jest po prostu koniecznością.

W lipcu 2020 r. samorządowcy z Dąbrowy Górniczej, Sławkowa i powiatu ustalili, że od sierpnia, co dwa miesiące, będą wprowadzane naprzemiennie ograniczenia dla ruchy ciężarówek – raz w rejonie ul. Strzemieszyckiej, następnie na ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie. Takie tymczasowe rozwiązanie jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Sławkowa i Strzemieszyc, zapewnia jednocześnie równomierne rozłożenie uciążliwości związanych z ruchem tirów, dojeżdżających do terminali przeładunkowych.

Zewnętrzne wsparcie na budowę łącznika

Sprawa nie ma wyłącznie lokalnego charakteru, bo działalność terminali przeładunkowych ma wymiar międzynarodowy, który rzutuje na rozwój gospodarczy całego kraju. Funkcjonują tam m.in. spółki sektora publicznego, określane jako strategiczne dla państwa. O rozwiązanie tego problemu, do władz centralnych wielokrotnie apelowali samorządowcy z Dąbrowy Górniczej i Sławkowa.

Jesienią 2022 r. pojawiła się szansa na definitywne rozwiązanie problemu. Wówczas zapadła decyzja, że w piątej edycji Programu Inwestycji Strategicznych Sławków otrzyma dofinansowanie na budowę łącznika między DK 94 i Euroterminalem.

To przedsięwzięcie skomplikowane i kilkuetapowe, którego efekty mają być w pełni widoczne za kilka lat. Inwestycja weszła właśnie w kolejną fazę.

 

W lipcu w Sławkowie podpisano umowę na budowę łącznika drogowego pomiędzy DK94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS. – To bardzo ważne wydarzenie, bo po wybudowaniu nowe połączenie odciąży od ruchu ciężarówek nie tylko Sławków, ale i Strzemieszyce – podkreślał wówczas Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.

Wykonawcą prac będzie spółka Mirbud S.A., a wartość przedsięwzięcia opiewa na ponad 189,5 mln zł.

Realizacji inwestycji – zaplanowana na lata 2026-2028 – jest możliwa dzięki dofinansowaniu w wysokości 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych oraz 11 mln zł z budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która zapewniła Sławkowowi tzw. wkład własny.

 

Czytaj więcej

Wiadomości

Szanse na nowe życie terenów po hucie w Ząbkowicach

Wiadomości

Weekend w mieście 5-7 grudnia

Wiadomości

To będzie jeden z najnowocześniejszych oddziałów ratunkowych w regionie

Strona główna

Kawiarnia, która karmi ciało i rozwija duszę