Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
19 lutego 2019

Nowe przejście zwiastuje zmiany

Drukuj

Przejście podziemne na stacji kolejowej w Ząbkowicach to wygodne i bezpieczne rozwiązanie dla pasażerów, łącznik dwóch części dzielnicy i zwiastun zmian w rejonie dąbrowskich dworców.

Budowa przejścia jest przedsięwzięciem zrealizowanym wspólnie przez PKP PLK S.A. i Dąbrowę Górniczą. Wpisuje się w działania miasta, dotyczące zmiany układu komunikacyjnego w Dąbrowie oraz wprowadzenia równowagi między ruchem samochodowym, rowerowym, pieszym i transportem zbiorowym.

– Ta wspólna inwestycja pokazuje, że w Dąbrowie Górniczej potrafimy nie tylko rozmawiać, ale również razem działać. Centrum przesiadkowe w Ząbkowicach to pierwsze zadanie, ale przed nami jeszcze centrum miasta i Gołonóg, modernizacja linii tramwajowej oraz zupełnie nowa siatka połączeń autobusowych. Dzisiaj ma ona kształt niemal niezmieniony od 40 lat, a musi być dostosowana do aktualnych potrzeb mieszkańców, umożliwiać sprawny i bezpieczny dojazd do pracy, szkoły czy uczelni – zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji – mówił podczas oficjalnego otwarcia przejścia Marcin Bazylak, prezydent miasta.

Plany wspólnych działań miasta i kolejowych spółek wspiera poseł Robert Warwas.

– Sprawy dąbrowskich dworców są moim priorytetem, dlatego angażuję się w te inicjatywy od samego początku. Bardzo cieszy mnie współpraca pomiędzy miastem i koleją, co pokazuje że razem można skutecznie realizować przedsięwzięcia oczekiwane przez mieszkańców – stwierdza Robert Warwas, poseł na Sejm RP.

Przejście, o długości 70 m i szerokości 5 m, łączy perony oraz dwie strony dzielnicy oddzielone torami kolejowymi. Zastąpiło wykorzystywaną do tej pory starą kładkę. Służy podróżnym, a także mieszkańcom Ząbkowic. Ma windy i pochylnie, więc mogą z niego korzystać niepełnosprawni, rowerzyści i osoby z wózkami dziecięcymi. Koszt inwestycji opiewa na 8 mln 240 tys. zł, a głównym wykonawcą był Banimex S.A. Kolej wyłożyła na nią ponad 4 mln 300 tys. zł, a wkład miasta wyniósł przeszło 3 mln 930 tys. zł.

– Dla nas była to szczególna inwestycja, ponieważ na etapie ustaleń z miastem ze strony Urzędu Miejskiego padła propozycja rozszerzenia projektu o elementy infrastruktury rowerowej, której do tej pory nie budowaliśmy. Co prawda wymagało to modyfikacji naszego projektu, ale z dzisiejszej perspektywy było warto, ponieważ udało nam się nawiązać współpracę, która bardzo dobrze rokuje na kolejne wspólne inwestycje w centrum i w Gołonogu – podkreśla Helmut Klabis, dyrektor częstochowskie oddziału PKP PLK S.A.

Zadanie nie było łatwe, ale przy realizacji obeszło się bez komplikacji.

– Dużym wyzwaniem w trakcie budowy było zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom, bo w trakcie prac stacja nieprzerwanie funkcjonowała. Na szczęście wszystko odbyło się sprawnie i dzisiaj można korzystać z nowoczesnego przejścia – zaznacza Dariusz Tokarczyk, dyrektor Banimex S.A.

Przy stacji w Ząbkowicach wkrótce rozpocznie się budowa centrum przesiadkowego – po obu stronach torów powstaną miejsca parkingowe, a przed budynek przy ul. Dworcowej dojadą autobusy. Dzielnica będzie również połączona ścieżkami rowerowymi z Gołonogiem oraz terenem inwestycyjnym w Tucznawie.

20

Czytaj więcej

Wiadomości

Zielony przystanek na Mydlicach

Komunikaty

Konkursy na dyrektorów szkół i przedszkoli

Wiadomości

Dębowa Gra Miejska [Dębowy Maj Festiwal]

Biznes

Kolej chce połączyć Tworzeń z Gołonogiem i Strzemieszycami. Ruszyły konsultacje