Dostępne skróty klawiszowe:
Uruchomiony przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię i firmę Nextbike system wystartował na początku tego roku w dziewięciu miastach z 276 stacjami i 1860 rowerami. Według początkowych zamierzeń, drugi i trzeci etap uruchamiania system miał nastąpić odpowiednio w drugiej połowie obecnego oraz w przyszłym roku.
– Dzięki dobrej współpracy udało się je jednak znacznie przyspieszyć – powiedział w czwartek w Dąbrowie Górniczej Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, na oficjalnym uruchomieniu systemu, który od 1 sierpnia obejmuje 31 gmin, prawie 1000 stacji i 7000 rowerów.
– Pierwsze miesiące działania systemu i jego bardzo pozytywny odbiór pokazało, jak ważny był to projekt. Każdego dnia tysiące ludzi używa rowerów do codziennych podróży, jak pokazują statystyki, głównie w dojeździe do pracy czy szkoły. I o to właśnie chodziło! Sukcesywnie wdrażamy innowacyjne projekty ułatwiające życie naszym mieszkańcom. Łączymy nasz region, w sytuacjach w których granice miast tylko przeszkadzają, dajemy mieszkańcom narzędzia do ich przekraczania – dodał Karolczak.
– W naszym mieście system Metroroweru składa się z 40 stacji i 358 rowerów – przypomina Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej. Jak podkreśla, umowa między metropolią a firmą Nexbike umożliwia relokacje już istniejących stacji. Ewentualne decyzje o przenoszeniu stacji w inne miejsca będą zapadać po kilku miesiącach użytkowania i analizie statystyk wypożyczeń rowerów, które udostępni GZM.
Prezydent Marcin Bazylak podkreśla, że uruchomienie Metroroweru w Dąbrowie Górniczej nastąpiło w momencie, gdy w mieście zakończyły się ważne inwestycje: wzdłuż głównej osi powstały ciągi pieszo-rowerowe i droga rowerowa. Wkrótce droga rowerowa będzie także łączyć Strzemieszyce z parkiem Hallera.
– Będziemy rozwijać sieć dróg rowerowych w mieście, tak by lokowanie stacji Metroroweru w przyszłości było możliwe także w bardziej odległych od Śródmieścia dzielnicach – podkreśla Marcin Bazylak.
Dzięki nadajnikom GPS rowery można wypożyczać i oddawać na stacjach bez konieczności wpinania do stojaków. Co ważne, system pozwala na swobodne przemieszczanie się pomiędzy gminami i pozostawienie roweru w innej miejscowości.
– Rower w GZM traktujemy jak równoprawny środek transportu. Nasze rowery mają te same barwy, co autobusy i to nie jest przypadek. Nie traktujemy metroroweru jako pojazdu rekreacyjnego, chociaż i w tej roli sprawdzi się doskonale. To równoprawny element zrównoważonego transportu miejskiego, obok tramwaju, autobusu i trolejbusu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Dlatego posiadacze wszystkich biletów okresowych (dziennych, dobowych, tygodniowych, miesięcznych, kwartalnych i półrocznych) mogą korzystać z Metroroweru bez dodatkowych opłat przez 60 minut dziennie. W tym celu aplikację „Metrorower” trzeba zintegrować z aplikacją „Transport GZM”.
Ze szczegółowym instruktażem oraz cennikiem korzystania z Metroroweru można zapoznać się na stronie www.metrorower.transportgzm.pl.
Przedstawiciele metropolii poinformowali, że od 1 sierpnia Metrorower został objęty programem kart Multisport. Ich posiadacze będą mogli korzystać z miejskich rowerów publicznych za darmo przez godzinę dziennie. To efekt rozszerzonej oferty przygotowanej przez Nextbike i Benefit Systems.
Aby skorzystać z tego benefitu, wystarczy odwiedzić stronę multisportbike.pl, podać numer aktywnej karty MultiSport, adres e-mail, numer telefonu i podstawowe dane osobowe. Po zakończeniu rejestracji użytkownik otrzyma sześciocyfrowy numer PIN, który umożliwi mu codzienne bezpłatne wypożyczenie roweru na 60 minut nie tylko w GZM, ale również w Łodzi oraz kilkudziesięciu innych miastach w Polsce, w tym w Warszawie, Wrocławiu czy Białymstoku. W przypadku dłuższych wypożyczeń obowiązują standardowe taryfy Nextbike w danym mieście.
Mapa z lokalizacją 40 stacji Metroroweru w Dąbrowie Górniczej