Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
4 marca 2022

Komunikacyjna rewolucja w Dąbrowie Górniczej. Druga umowa z ZUE Kraków podpisana

Drukuj

Do rozpoczętych w połowie listopada 2021 roku prac modernizacyjnych głównej osi komunikacyjnej Dąbrowy Górniczej, niebawem dołączą kolejne roboty budowlane. W piątek 4 marca podpisano umowy z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Sobieskiego i części ul. Królowej Jadwigi.

ZUE Kraków wykonawcą prac na obu odcinkach

Kompleksowa przebudowa głównej komunikacyjnej osi Dąbrowy Górniczej obejmuje odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. W ramach wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie i miasta Dąbrowa Górnicza zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; pojawi się szereg udogodnień dla pieszych i rowerzystów, a pasażerowie komunikacji publicznej zyskają łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów.

Na etapie przetargu całe zadanie podzielono na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. Pierwszy fragment – od strony ul. Kasprzaka – od połowy listopada przebudowuje krakowska firma ZUE SA.

Czytaj także: Tak zmienią się ulice Królowej Jawdwigi i al. Piłsudskiego [WIZUALIZACJE]

Zwycięzca drugiego przetargu zrezygnował z realizacji zadania, co poskutkowało znacznym wydłużeniem procedury przetargowej. Ostatecznie fragment od al. Róż do granicy z Będzinem również przebuduje firma ZUE. W piątek w siedzibie dąbrowskiego magistratu przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie, Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza oraz firmy ZUE SA podpisali stosowne umowy.

Podpisanie umowy na przebudowę torowiska i układu drogowego od alei Róż do granicy z Będzinem. Od lewej: wiceprezydent Damian Rutkowski, prezydent Marcin Bazylak, Wiesław Nowak, prezes ZUE SA, Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląski i Henryk Kolender z zarząd spółki Tramwaje Śląskie

 

– Cieszymy się, że wszystkie sprawy formalne zostały zakończone i dzięki podpisanej umowie możemy przejść do fazy realizacyjnej tej inwestycji. Wiosna za pasem, a to najlepszy czas na rozpoczęcie prac budowlanych. Mamy nadzieję, że wykonawca przystąpi do realizacji zadania z animuszem, zaangażowaniem i dużą intensywnością, jak najlepiej wykorzystując na prowadzenie robót okres wiosenno-letni oraz fakt, iż na tym ciągu komunikacyjnym ruch tramwajów nie jest prowadzony – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.

W związku z prowadzonymi już pracami, ruch tramwajów między pętlą przy Urzędzie Pracy a Hutą Katowice został wstrzymany 26 lutego  i generalny wykonawca będzie mógł realizować prace bez ich etapowania wymaganego przy zachowaniu przejezdności jednego toru, co powinno przyspieszyć szacowany czas realizacji.

– Cieszę się, że podpisujemy kolejną umowę z samorządem miasta Dąbrowa Górnicza i spółką Tramwaje Śląskie. To odcinek będący kontynuacją linii, którą już modernizujemy, stąd myślę, że jest to korzystne dla organizacji prac na tej linii i całego efektu końcowego inwestycji – podkreśla Wiesław Nowak, prezes Zarządu ZUE SA.

Prezydent Dąbrowy Górniczej: Chcemy uspokoić ruch w Śródmieściu

– Wspólna inwestycja miasta i Tramwajów Śląskich to kompleksowy projekt, którego celem jest uspokojenie ruchu w Śródmieściu i ułatwienie dostępu do tramwajów i autobusów, a tym samym zachęcenie mieszkańców do zmiany nawyków i regularnego korzystania z transportu publicznego. Wprowadzane przez nas zmiany ułatwią też poruszanie się po mieście pieszym i rowerzystom. Szczególnie ważne jest to, że zmiany te wprowadzamy w życie, budując jednocześnie nową alternatywną drogę pozwalającą omijać centrum wszystkim przejeżdżającym przez nie tranzytem, np. jadąc z Będzina do Gołonoga – zaznacza Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

W zakresie miejskim inwestycji są m.in.: przebudowa układu drogowego wraz z budową ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z ul. Chopina, budowa drogi rowerowej oraz przebudowa przejścia podziemnego w centrum, przy którym powstaną trzy pochylnie rowerowe. W planie jest także likwidacja barier architektonicznych w postaci dwóch kładek nad ul. Sobieskiego oraz budowa dwóch wyniesionych przejść dla pieszych przy nowych przystankach tramwajowych.

Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 2000 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa obejmie ok. 4800 metrów toru pojedynczego.

2022.03.06 DG - Torowisko tramwajowe na odcinku DG - Centrum (rondo Merkury) do pętli tramwajowej (przy granicy z Będzinem). FOTO: Dariusz Nowak (nddg)

Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.

Przebudowanych zostanie 6 istniejących i powstaną 3 nowe perony przystankowe, zamontowane zostaną smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, a także sieć trakcyjna wraz z układem zasilania, przy Urzędzie Pracy przebudowana zostanie pętla wraz z torem odstawczym.

Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (76 mln zł brutto) z czego część finansowana przez miasto wynosi ok. 60 proc. tej wartości.

 

Czytaj więcej

Strona główna

Warsztaty LARPowe

Biznes

Ciekawa oferta dla przedsiębiorczych. Sprawdź, co DIP przygotował na maj

Kultura

„Biblioteka. Lubię tu być”. Zbliża się tydzień bibliotek

Wiadomości

Szkolna metamorfoza. Kuchnia i jadalnia jak nowe