Dostępne skróty klawiszowe:
13 projektów kolejowych z regionu ubiega się o dofinansowanie w ramach rządowego programu Kolej Plus. Wśród z nich jest przedsięwzięcie z Dąbrowy Górniczej. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia złożyła dokumenty do drugiego etapu naboru.
Projekty zgłoszone przez GZM dotyczą zarówno budowy nowych torów lub ich modernizację, jak również budowę nowych przystanków kolejowych. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 1,5 mld zł. Przyznanie tej dotacji będzie krokiem przybliżającym do powstania Kolei Metropolitalnej w GZM, a odbudowa znaczenia transportu szynowego usprawni codzienne podróże mieszkańców.
Przedsięwzięcia zgłoszono do programu znajdują się w różnych częściach aglomeracji. Zadanie z naszego miasta obejmuj rejon m.in. Strzemieszyc i Gołonoga i nosi nazwę „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice (posterunek odgałęźny) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg”.
Wszystkie zgłoszone projekty wpisują się w koncepcję Kolei Metropolitalnej. Dlatego też GZM sfinansuje wymagany wkład własny dla wszystkich projektów, które otrzymają dotację na realizację. Szacunkowo ten wkład może wynieść ponad 220 mln zł.
– Budżet całego programu to 6,5 mld zł, podczas gdy z całego kraju deklarowanych jest łącznie ponad 40 wniosków o sumarycznej wartości ok. 16,5 mld zł. Oznacza to, że z terenu Metropolii oraz pozostałej części województwa śląskiego, zgłaszanych jest ok. 1/3 wszystkich wniosków w Polsce – zauważa Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.
– Wyniki oceny i pozycje w ogólnopolskim rankingu poznamy pod koniec I kwartału 2022 r. Musimy pamiętać, że zgłaszane w ramach GZM projekty, będą porównywane z innymi, które np. przewidują budowę zupełnie nowych linii kolejowych (np. Kraków-Olkusz), dlatego też uwzględniając te czynniki, dla części naszych projektów zadeklarowaliśmy wyższy poziom wkładu własnego, aby nasze projekty miały jak najwięcej szans w konkursie – dodaje.
Przygotowania dokumentacji do drugiego etapu naboru trwały pół roku. W tym czasie przeprowadzona została inwentaryzacja wszystkich wnioskowanych linii i obiektów; wykonane zostały analizy: ruchu, przepustowości, wpływu na otoczenie, analizy środowiskowe, wodne, rozkładów jazdy. Opracowania te zostały również skonsultowane z mieszkańcami, a w badaniach tych wypełnionych zostało ponad 1400 ankiet.
Celem ogólnopolskiego programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości zamieszkiwanych przez ponad 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi, a także takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego i związków metropolitalnych. Zakłada modernizacje istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, czyli budowy nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Zgodnie z założeniami programu, przedsięwzięcia mogą zostać dofinansowane z budżetu państwa nawet w 85%. Pozostałe 15% kosztów muszą pokryć jednostki samorządu terytorialnego.
W ostatnim czasie infrastruktura kolejowa w Dąbrowie Górniczej pozytywnie się zmienia. Modernizowane są torowiska, trakcje i perony. Remonty przechodzą fragmenty linii pasażerskich i towarowych. Działania związane z rozwojem transportu publicznego to jeden z priorytetów dąbrowskiego samorządu. Przykładem tego rodzaju przedsięwzięć jest m.in. powstające centrum przesiadkowe w śródmieściu, przebudowa układu drogowego w jego rejonie, a także w Gołonogu. Tor obsługujący Kolej Metropolitalną powstaje w centrum, zachowana jest też rezerwa terenowa na wykonanie drugiego. Miejsce pod tory dla pociągów aglomeracyjnych zostanie też przy stacji w Gołonogu. Więcej informacji o drogowych, tramwajowych i kolejowych inwestycjach na terenie miasta na stronie zieloneswiatlo.dg.pl
Inwestycje zgłoszone przez GZM
Projekty liniowe:
Projekty punktowe
***
41 miast i gmin o łącznej powierzchni 2,5 tys. km kw., w których mieszka 2,3 mln mieszkańców, działa 240 tys. firm i przedsiębiorstw, wytwarzających ok. 8 proc. PKB naszego kraju. To Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia – pierwsza metropolia w Polsce. Realizację ustawowych zadań rozpoczęła 1 stycznia 2018 roku.
Najważniejszym celem dla GZM jest podejmowanie działań poprawiających jakość i komfort życia mieszkańców poprzez wprowadzanie wspólnych rozwiązań. Można to osiągnąć, wykorzystując potencjał gmin członkowskich, pobudzając kreatywność mieszkańców oraz inspirując zmiany, umożliwiające przyspieszenie procesów gospodarczych i społecznych, prowadzących do stworzenia ośrodka wzrostu, mogącego konkurować z innymi obszarami metropolitalnymi w kraju i na świecie.
Specjalnie ustawa, na mocy której Metropolia GZM powstała, określiła listę zadań, do których realizacji została powołana. Należą do nich transport publiczny, rozwój społeczno-gospodarczy, kształtowanie ładu przestrzennego i promocja.
W skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wchodzi 41 miast i gmin znajdujących się w centrum województwa śląskiego. Umownie zostały podzielone na pięć podregionów:
Siedzibą władz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii są Katowice. Informacje na temat działalności GZM i wydarzeń z poszczególnych miejscowości na stronie metropoliagzm.pl