Dostępne skróty klawiszowe:
Gdy dziecko z niepełnosprawnością rozpoczyna etap edukacji
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Każdy człowiek, również z niepełnosprawnościami, ma prawo do pełnego uczestnictwa i równych szans w życiu społecznym. Edukacja jest podstawowym prawem człowieka, niezależnie od rasy, płci, miejsca zamieszkania czy stopnia niepełnosprawności.
Ustawa o systemie oświaty zapewnia możliwość pobierania nauki we wszystkich typach przedszkoli i szkół przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność nadaje dziecku status ucznia niepełnosprawnego w szkole, a co za tym idzie, obliguje szkołę do organizowania zajęć rewalidacyjnych i realizowania zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Uczniowie z niepełnosprawnościami na każdym etapie edukacyjnym mają prawo do pobierania nauki we wszystkich typach placówek:
W celu uzyskania pomocy, rodzic lub opiekun prawny dziecka z niepełnosprawnością powinien zwrócić się do poradni psychologiczno – pedagogicznej, która dokona diagnozy potrzeb dziecka i pomoże w podjęciu decyzji.
Poradnia na podstawie przeprowadzonej diagnozy wydaje orzeczenie o potrzebie :
kształcenia specjalnego;
Na podstawie orzeczenia, poradnia psychologiczo-pedagogiczna kieruje dziecko do odpowiedniej formy kształcenia. Decyzję o wyborze formy kształcenia (ogólnodostępnej, integracyjnej lub specjalnej) podejmują jego rodzice.
Kształceniem specjalnym obejmowane są dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
Ze względu na rejonizację, szkoła ogólnodostępna nie może odmówić przyjęcia do placówki dziecka z niepełnosprawnością zamieszkałego w jej obwodzie. Ma ona również obowiązek realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci z niepełnosprawnością może zostać odroczone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Dla uczniów z niepełnosprawnością stworzona jest również możliwość wydłużenia obowiązku szkolnego, jednak nie dłużej, niż do ukończenia 24 lat
Wniosek o skierowanie do kształcenia specjalnego (integracyjnego) składają rodzice lub opiekunowie prawni dziecka. Do wniosku należy dołączyć:
Wniosek należy złożyć do:
Wydziału Oświaty
Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej
tel.: 032 295 68 46
e-mail: oswiata@dg.pl
Skierowanie do odpowiedniej formy kształcenia specjalnego otrzymają rodzice lub opiekunowie, szkoła/placówka i poradnia psychologiczno-pedagogiczna.
Miasto Dąbrowa Górnicza zapewnia uczniom z niepełnosprawnością bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu:
Za organizację transportu odpowiedzialna jest szkoła.
Miasto Dąbrowa Górnicza oferuje naukę dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w następujących placówkach:
Przedszkola z oddziałami integracyjnymi:
Przedszkole nr 20 z Oddziałami integracyjnymi
ul. Adamieckiego 15
41-300 Dabrowa Górnicza
tel. 32 262 51 70;
Przedszkole nr 29 z Oddziałami integracyjnymi
ul. Ludowa 4
41-310 Dąbrowa Górnicza
tel. 32 262 22 29
Szkoły podstawowe z oddziałami integracyjnymi:
Szkoła Podstawowa nr 20 z Oddziałami integracyjnymi im. Gen. Sikorskiego
ul. Adamieckiego 12
41-300 Dąbrowa Górnicza
tel. 32 262 51 62
Szkoły ponadpodstawowe:
V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kanclerza Jana Zamoyskiego
ul. Czaplińskiego 8
41-300 Dabrowa Górnicza
tel. 32 262 37 58
Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy im. Zofii Książek Bregułowej
ul. Swobodna 59
41-303 Dąbrowa Górnicza
tel.: 32 262 22 45
W skład Ośrodka wchodzą:
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
ul. 3 Maja 22
41-300 Dąbrowa Górnicza
tel. 32 262 38 11
https://poradnia.dabrowa.pl
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna In Corpore
ul. Wyszyńskiego 1
41-300 Dąbrowa Górnicza
tel.: 32 793 90 25
https://www.centrumincorpore.pl/o-nas/filie-in-corpore/filia-in-corpore-dabrowa-gornicza