Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
12 grudnia 2023

Pierwszeństwo przejazdu dla tramwajów na rondach? Przepisy to umożliwiają

Drukuj

Przepisy ruchu drogowego jak najbardziej umożliwiają ustanawianie na rondach pierwszeństwa przejazdu dla tramwajów – mówi asp. Łukasz Leśny, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Miejskiej Policji w Dąbrowie Górniczej.

Przemysław Kędzior: Kończy się modernizacja głównej osi miasta. Wiążą się z tym duże zmiany: klasyczne skrzyżowania zmieniają się w ronda, na tory niebawem wrócą tramwaje. Miasto planuje wprowadzić organizację ruchu, w ramach której tramwaje na każdym rondzie mają mieć pierwszeństwo przejazdu. Gdy o tym poinformowaliśmy pierwszy raz, część kierowców pisała, że to wbrew przepisom. Jak takie rozwiązanie będzie funkcjonować?

Asp. ŁUKASZ LEŚNY, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Miejskiej Policji w Dąbrowie Górniczej: – Przepisy ruchu drogowego jak najbardziej umożliwiają ustanawianie na rondach pierwszeństwa przejazdu dla tramwajów. W praktyce przy wjazdach na takie skrzyżowanie należy ustawić znaki A-7, czyli ustąp pierwszeństwa, a także C-12, czyli ruch okrężnych. Wówczas pojazd wjeżdżający na skrzyżowanie musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który znajduje się na rondzie. Żeby tramwaj mógł korzystać z pierwszeństwa na całym rondzie, przed przecięciami jezdni z torowiskiem należy ustawić znak ustąp pierwszeństwa, a także A-21, czyli „uwaga tramwaj”. Warto od razu zwrócić uwagę na to, że znaki ustąp pierwszeństwa przed torowiskami, niejako wewnątrz ronda, odnoszą się tylko do najbliższego miejsca przecięcia się ruchu. W tym wypadku chodziłoby o torowiska. A zatem kierowca zobligowany byłby do ustąpienia pierwszeństwa tramwajowi, ale dalej – po przejechaniu torowiska – sam miałby pierwszeństwo przed pojazdami wjeżdżającymi na rondo.

Czy tego rodzaju oznakowanie, dające pierwszeństwo tramwajowi, jest stosowane w innych miastach?

– Najczęściej na rondach spotykamy się z sygnalizacją świetlną, która w chwili zbliżania się i przejazdu tramwaju wskazuje czerwone światło dla innych pojazdów. Niemniej również bez świateł, a z oznakowaniem o jakim mówiłem wcześniej, tramwaj ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami. Nie trzeba jednak szukać daleko, żeby podać przykład charakterystycznego oznakowania skrzyżowań jezdni z torowiskami. Chodzi oczywiście o będzińską „nerkę”.

Wyremontowane jezdnie, przywrócony ruch tramwajowy i nowe ronda to niejedyne nowości. Będziemy mieć do czynienia także z większą liczbą przejść dla pieszych.

– Kiedy przybędzie przejść w poziomie jezdni, kierowcy powinni pamiętać o obowiązujących przepisach – zachowaniu szczególnej ostrożności w ich rejonie, zwolnieniu oraz ustąpieniu pierwszeństwa pieszemu na przejściu lub wchodzącemu na nie. O obowiązujących zasadach muszą pamiętać również przechodnie, bo oni też muszą zachować ostrożność i nie wolno wchodzić im na przejście tuż przed nadjeżdżający pojazd. Tyle mówią przepisy, ale najważniejszy jest zdrowy rozsądek i dbałość o własne bezpieczeństwo. Pieszy musi pamiętać, że mimo pierwszeństwa danego mu przez kodeks drogowy, w chwili zderzenia może odnieść bardzo poważne obrażenia czy wręcz zginąć. Na modernizowanym odcinku przejścia mają być wyniesione, co wymusi na kierowcach ograniczenie prędkości. Jest to bardzo istotny element, bo po prostu potencjalne potrącenie przez wolniej jadące auto daje większe szanse przeżycia pieszemu.

W mieście przybywa również dróg rowerowych. O czym muszą pamiętać ich użytkownicy?

– Drogi dla rowerów czy ciągi pieszo-rowerowe w wielu punktach przecinają się z jezdniami. W tych miejscach obowiązują zasady analogiczne do tych, które dotyczą przejść dla pieszych. W tym wypadku możemy jednak mówić o swego rodzaju dodatkowej trudności, bowiem rowerzysta przemieszcza się szybciej niż pieszy, więc szybciej pojawi się też w rejonie przejazdu czy na nim. Dlatego zarówno kierowcy, jak i rowerzyści muszą zachowywać szczególną ostrożność, kierujący muszą ustępować pierwszeństwa rowerzystom, zaś oni nie mogą wyjeżdżać wprost przed maskę. Zasady wydają się dość proste, ale tak jak zawsze, nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Dobra rada dla rowerzystów jest taka, żeby przed przejazdem zwolnili i dobrze obserwowali otoczenie. Kierowcy we wszystkich miejscach również powinni rozglądać się i zwracać uwagę na innych uczestników ruchu.

Rozmowa ukazała się w listopadowym numerze „Przeglądu Dąbrowskiego”

Czytaj więcej

Wiadomości

W niedzielę wybieramy prezydenta Polski

Kultura

Weekend w mieście

Kultura

Podczas Nocy Muzeów poznasz Smaki Zagłębia

Kultura

Muzyczne spotkanie w Błędowie