Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
16 czerwca 2023

Przebudowa zmierza do końca. Wkrótce dworzec ma służyć podróżnym

Drukuj

Jeszcze tego lata do użytku ma zostać oddany budynek dworca kolejowego w centrum. Dworzec, wraz z parkingami, rondami i drogami wybudowanymi przez miasto, tworzy nowy i wygodny układ komunikacyjny w tym rejonie Dąbrowy Górniczej.

Modernizacja, prowadzona na zlecenie PKP S.A., ruszyła w grudniu 2021 roku. W efekcie obiekt odzyska dawny blask, a w środku znajdą się kasy biletowe, poczekalnia, toalety i powierzchnie biurowe, które od PKP wynajmować będzie miasto. Przeniesie się tam Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości. W holu znajdzie się miejsce na automaty ze słodyczami czy napojami. Kolejowa spółka dysponuje jeszcze wolnym lokalem, który może zostać przeznaczony na działalność komercyjną.

– Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej zmierza do końca. Obecnie kontynuowane są prace wykończeniowe w przestrzeniach ogólnodostępnych wewnątrz budynku. Na zewnątrz dworca układana jest nawierzchnia, a także finalizowane są prace przy budowie tak zwanej poczekalni letniej, połączonej z wiatą rowerową. Montowana jest również iluminacja elewacji dworca, a także elementy systemów bezpieczeństwa, w tym monitoringu – mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Przedstawiciele PKP podkreślają, że na dworcu wdrożonych zostanie wiele rozwiązań przyjaznych środowisku: w budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Budynek jest ocieplony od wewnątrz, ogrzewany z pomocą pomp ciepła, a stolarka okienna i drzwiowa charakteryzuje się niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

Ciekawostką będą ogrody deszczowe suche, które powstaną w sąsiedztwie budynku. Na powierzchni 256 m kw. zostanie zasadzonych około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby.

– Planujemy, że zakończenie inwestycji i otwarcie dworca nastąpi latem bieżącego roku. Konkretną datę będziemy w stanie podać po zakończeniu odbiorów inwestycji – informuje Bartłomiej Sarna.

Warte 15,62 mln zł brutto zadanie realizuje spółka Berger Bau Polska. Projekt opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji realizowanych przez PKP w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. 

10

Budynek dworca jest uzupełnieniem nowego układu drogowego, który powstał w centrum Dąbrowy Górniczej. Tworzy go:

  • prawie 2 km droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i przebudowaną ul. Kolejową;
  • droga pod nowym wiaduktem kolejowym, która łączy ulice Kościuszki i Limanowskiego;
  • tunel pieszo-rowerowy w miejscu zlikwidowanego przejazdu przy ul. Konopnickiej;
  • droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą;
  • parkingi na 375 miejsc po obu stronach torów z wjazdami od ulicy Kolejowej i Limanowskiego;
  • przejście podziemne z windami między peronami i parkingami po obu stronach torów;
  • centrum przesiadkowe przy dworcu PKP, do którego dojeżdżają autobusy.

Wzdłuż nowego układu drogowego – z rondami na pięciu skrzyżowaniach – zainstalowano ledowe oświetlenie, powstały także chodniki i drogi rowerowe.

Oprócz układu drogowego, modernizację przeszło również torowisko i trakcja elektryczna w rejonie stacji. Dodatkowo dołożono tam trzeci tor, pozwalający obsługiwać ruch lokalny. Zachowano także miejsce na czwarty tor. Na stacji zmodernizowano perony i zbudowano prowadzące do nich przejście podziemne z windami.

Wartą 234,5 mln brutto zł inwestycję zrealizowało konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Koszt poniesiony przez miasto to 149,8 mln zł brutto, z czego 82,5 mln zł to dofinansowanie: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz 26 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedsięwzięcie prowadzone było wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Czytaj więcej

Wiadomości

Nasza Europa, czyli z kulturą przez Europę! [Dębowy Maj Festiwal]

Rekreacja

Startuje specjalna misja. MKS gra w play-off

Biznes

DIP poszerza ofertę. Sprawdź, co przyszykował na maj

Wiadomości

Majowe święta pod biało-czerwoną