Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
22 lutego 2023

Obok dworca kolejowego powstaje letnia poczekalnia i wiata rowerowa

Drukuj

Przebudowa dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej jeszcze się nie zakończyła, ale budynek nabrał już reprezentacyjnego wyglądu. Ciekawostką jest natomiast mniejsza konstrukcja, która powstaje przy zachodnim skrzydle dworca.

W efekcie prowadzonych od grudnia 2021 roku prac dworzec zyskał nowe poszycie dachowe, zakończyła się także renowacja elewacji. Wcześniej ekipy budowalne wzmocniły fundamenty budynku i wykonały nowe stropy oraz więźbę dachową. Później większość prac przeniosła się do wnętrza budynku, gdzie trwają prace wykończeniowe.

– We wnętrzu zakończono między innymi prace tynkarskie. Rozprowadzono również instalacje elektryczne, sanitarne i teletechniczne. W piwnicy układane są posadzki – mówi Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP SA.

W najbliższym czasie, poza kontynuacją prac wykończeniowych, rozpoczną się prace związane z niwelacją terenu wokół dworca i zagospodarowaniem terenu.

Ciekawostką jest konstrukcja, która powstaje przy zachodnim skrzydle dworca. Budowla składa się z dwóch części: od strony peronów to poczekalnia letnia, w której znajdą się siedziska dla podróżnych.

– Druga część, ta z ceglaną elewacją, to wiata rowerowa, pod którą znajdą się 32 miejsca dla jednośladów. W pobliżu wiaty rowerowej znajdzie się również stacja naprawy rowerów – mówi Bartłomiej Sarna.

– Stojaki dla rowerów zamontujemy także na parkingach po obu stronach torów: 52 po południowej stronie dworca i 52 po północnej stronie. W sumie do dyspozycji będzie 240 miejsc na rowery i około 370 miejsc do parkowania samochodów – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Miasto wynajęło na dworcu powierzchnie pod biura

Dzięki przebudowie dawny dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej nie tylko odzyska historyczny blask, ale też będzie spełniał współczesne standardy w zakresie komfortu podróżnych, bezpieczeństwa i dostępności.

W budynku – obok kasy, poczekalni, toalet i dwóch punktów komercyjnych – planowane są także powierzchnie biurowe, które od PKP wynajmować będzie miasto. Ten argument wiele znaczył przed wielu laty, gdy władze miasta namawiały PKP do wpisania dworca na listę realizowanych inwestycji.

– Wynajęliśmy bardzo dużą część powierzchni pod funkcje publiczne: przeniesie się tutaj Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości, którego siedziba obecni mieści się na ul. 3 Maja – precyzuje prezydent Marcin Bazylak.

Dworzec przyjazny środowisku

Przedstawiciele PKP podkreślają, że na dworcu wdrożonych zostanie wiele rozwiązań przyjaznych środowisku: w budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet.

Ponadto planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła, a stolarka okienna i drzwiowa charakteryzować się ma niskim współczynnikiem przenikalności cieplnej.

Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji realizowanych przez PKP SA w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Wartą 15,62 mln zł brutto inwestycję PKP SA zleciły wrocławskiej spółce Berger Bau Polska. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.

Prace przy modernizacji dworca mają się zakończyć w połowie 2023 rok. Wcześniej mieszkańcy będą mogli korzystać z centrum przesiadkowego, którego budowa jest częścią nowego układu drogowo-torowego w centrum. Wspólną inwestycję miasta i spółki PLK za 229 mln zł realizują dąbrowskie spółki Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza.

Czytaj więcej

Strona główna

Przebudowa ulicy Młodych. Objazd dla autobusów linii 644 i 645

Wiadomości

Wyjątkowe książki dla pacjentek onkologicznych

Komunikaty

przetarg na najem przy ul. Żeglarskiej

Strona główna

W Dąbrowie Górniczej działa Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży