Dostępne skróty klawiszowe:
Dąbrowa Górnicza jako pierwsza przyjęła „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”, opracowane przez Metropolię. W piątek zarządzenie w tej sprawie podpisał prezydent Marcin Bazylak.
– Podpisałem zarządzenie wprowadzające standardy infrastruktury rowerowej, które od tej pory muszą być stosowane przy projektowaniu, budowaniu i remontowaniu infrastruktury rowerowej na terenie miasta. To, co do tej pory robiliśmy w ramach dobrej praktyki, od dzisiaj staje się standardem. Jestem przekonany, że pozwoli nam to stworzyć funkcjonalną i spójną sieć dróg rowerowych w całej Metropolii – poinformował w piątek Marcin Bazylak, prezydent miasta.
„Standardy…” precyzują kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, oznakowaniem tras dla rowerów, czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Ponadto zdefiniowano w nich kwestie, jak utrzymywanie i remontowanie infrastruktury dla rowerów, a także integracja transportu zbiorowego z rowerowym. Dzięki temu nowe drogi rowerowe w Metropolii będą powstawać według ujednoliconych i wspólnych norm, podobnie jak towarzysząca im infrastruktura. Dotyczy to m.in. szerokości dróg czy stosowanej nawierzchni.
Prace nad „Standardami i wytycznymi dla infrastruktury rowerowej” trwały od sierpnia do grudnia 2018 roku. Pierwotnie zakładano, że będzie to nowelizacja dokumentu, który został opracowany jeszcze przez Górnośląski Związek Metropolitalny. Ostatecznie powstał zupełnie nowy dokument, stworzony niemal od podstaw, w konsultacji ze środowiskiem rowerzystów i przedstawicielami wszystkich gmin Metropolii.
Dokument określa m.in. że szerokość jednokierunkowej drogi rowerowej wynosi 1,5 m, przy założeniu, że przejeżdża nią mniej niż 50rowerów na godzinę. Jeśli drogę w ciągu godziny pokonuje ok. 50-150 rowerów, jej szerokość powinna wynosić 2 m. Najszersza możliwa droga jednokierunkowa może mieć 2,5 m, jeśli w godzinę pokonuje ją więcej niż 150 rowerów.
Droga dwukierunkowa może mieć minimalną szerokość 2m, jeśli pokonuje ją mniej niż 150 rowerów na godzinę. Przy natężeniu pomiędzy150 a 750 rowerów, szerokość może wynosić 2-2,5 m. Przy natężeniu ruchu ponad 750 rowerów na godzinę powinna mieć 3-3,5 m.
Ponadto drogi rowerowe powinny być budowane wyłącznie przy użyciu nawierzchni bitumicznej (MMA – mieszanka mineralno-asfaltowa). Jeździ się po nich bardziej komfortowo i są tańsze od wykonanych z kostki brukowej.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zachęca wójtów, burmistrzów i prezydentów, by – wzorem innych miast Polski – przyjęli dokument w formie swoich zarządzeń. Dzięki temu jego zapisy będą obowiązywać na terenie danej gminy.