Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści
  • Wersja dla niedowidzących Ikona wersja dla niedowidzącychWersja dla niedowidzących
  • Ikona wersja dla niepełnosprawnych Wersja dla niepełnosprawnych
  • Wielkość czcionki
    Zmniejsz rozmiar czcionki
    Zwiększ rozmiar czcionki
  • BIP

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
5 grudnia 2022

Kolej Plus. Szansa na połączenie centrum Dąbrowy Górniczej z Krakowem

Drukuj

Wiceprezydent Damian Rutkowski podpisał się w poniedziałek pod umową ze spółką PKP PLK dotyczącą odbudowy łącznika między stacjami Gołonóg i Tworzeń. Inwestycja będzie szansą na skomunikowanie w przyszłości centrum Dąbrowy Górniczej z Krakowem.

Wielu mieszkańców pamięta, że jeszcze w 2000 roku z przystanku kolejowego w Tworzniu kursował bezpośredni pociąg do Krakowa. W kolejnym roku połączenie zostało zastąpione przesiadką w Jaworznie Szczakowej, a w 2009 roku w ogóle zlikwidowane. Kilka lat później ten sam los spotkał przystanek Dąbrowa Górnicza Huta Katowice.

Teraz – dzięki programowi Kolej Plus – przystanek pasażerski w Tworzniu ma zostać odbudowany, a stacja w Gołonogu rozbudowana. Wartość dąbrowskiej inwestycji szacowana jest na 116 mln zł.

To jedno z sześciu zamierzeń, na które umowy zostały w poniedziałek podpisane w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Wartość wszystkich opiewa na prawie 1,5 mld zł, z czego wkład własny w wysokości ponad 317 przekaże samorządom Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

– Dzięki tym dotacjom w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wybudowanych i wyremontowanych zostanie łącznie około 100 km torów – podkreśla Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

– Dla Dąbrowy Górniczej odbudowa łącznika między stacjami w Gołonogu i Tworzniu będzie szansą na bezpośrednie skomunikowania centrum naszego miasta przez linię 133 z Małopolską i Krakowem – podkreśla Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej, który podpisał się w poniedziałek pod umowę ze spółką PKP PLK.

– Jako miasto mamy wkład w owocną współpracę metropolii i PKP PLK, która swój początek ma w budowie naszych centrów przesiadkowych – mówi prezydent Marcin Bazylak. Wspólne inwestycje miasta i PKP PLK w centrum i Gołonogu metropolia dofinansowała bowiem kwotą 26 mln zł.

W pierwszym etapie – do 2026 roku – powstanie studium projektowo-techniczne, które ma potwierdzić zasadność inwestycji. Etap realizacji prac ma się zakończyć w 2029 roku.

Więcej informacji o sześciu inwestycjach programu Kolej Plus można znaleźć na stronie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Czytaj więcej

Strona główna

II LO im. Stefana Żeromskiego partnerem Akademii WSB

Rekreacja

Pojedynek z rywalem z góry tabeli

Wiadomości

Będzie rondo i droga rowerowa. Rozpoczynamy przebudowę ulic Staszica i AK Ordona

Biznes

Porady, szkolenie i „Mastermind”