Dostępne skróty klawiszowe:
Radni stoją na stanowisku, że miasto powinno wykorzystać całą drogę zaskarżenia i czekać na ostateczne rozstrzygnięcie sporu prawnego dotyczącego przepisów, na podstawie których do tej pory prowadzone były w dąbrowskich szkołach zajęcia z gimnastyki korekcyjnej.
Celem miasta jest to, by zajęcia z gimnastyki korekcyjnej były kontynuowane – w sposób możliwie najbardziej efektywny i realnie wspierający najmłodszych mieszkańców naszego miasta.
Dlatego też w ramach uzupełnienia zajęć z gimnastyki korekcyjnej od października w naszym mieście realizowany jest program „Każde dziecko umie pływać”, z którego korzysta obecnie 776 uczniów klas pierwszych i drugich.
Zajęcia pilotażowej edycji programu potrwają do grudnia i będzie on kontynuowany w kolejnym semestrze – od marca do końca maja. Co istotne, w drugim semestrze zajęcia będą prowadzone w rozszerzonej formule, czyli zarówno nauki pływania, a także doskonalenia dla tych uczniów, którzy jeszcze w wodzie nie czują się zbyt pewnie.
Do końca tego roku szkolnego kontynuowane będą również zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w dotychczasowej formule. Od września zajęcia korygujące wady postawy będą prowadzone przez wyłonionego operatora. Podobnie jak w przypadku programu nauki pływania, będzie nim organizacja pozarządowa. Miasto planuje realizację tego programu w partnerstwie z NGO, dzięki czemu tak jak do tej pory, zajęcia będą mogły się odbywać w szkołach, a także obiektach należących do Centrum Sportu i Rekreacji.
Takie rozwiązanie pozwoli na ubieganie się o dodatkowe środki na realizację zadania z funduszy Ministerstwa Sportu i Turystyki, które zwyczajowo konkursy na dofinansowanie tego typu zadań ogłasza w I kwartale każdego roku.
Co równie ważne miasto dostrzega również inne potrzeby uczniów oraz oczekiwania rodziców i opiekunów. W dzisiejszych realiach dzieci i młodzież borykają się z różnego rodzaju uzależnieniami behawioralnymi tj.: od telefonów komórkowych, Internetu, mediów społecznościowych, gier komputerowych, a także spotykają się z przypadkami przemocy rówieśniczej, hejtu, przemocy ze strony dorosłych czy braku poszanowania ich indywidualności.
Dlatego też wychodząc naprzeciw problemem szeroko pojętego zdrowia psychicznego i fizycznego, młodzi mieszkańcy miasta, a także ich rodzice, mogą skorzystać z dodatkowego wsparcia, m.in.:
„Dąbrowska Przystań w Navigare” projekt wsparcia psychologicznego dla dzieci młodzieży (500 godzin bezpłatnych konsultacji psychologicznych dla dzieci i młodzieży w wieku 10-20 lat z miasta Dąbrowa Górnicza, połączone z kampanią informacyjno-edukacyjną). W 2026 roku planowane jest kontynuowanie działań w zakresie dotyczącym wsparcia psychologicznego. Skorzystanie z oferty jest dobrowolne (wymaga jedynie zgody rodzica bądź opiekuna prawnego) i prowadzone jest poza siedzibą placówek oświatowych. Zajęcia prowadzone są przez osoby posiadające odpowiednie kompetencje i uprawnienia.
Dąbrowska Przystań – Wsparcie dla rodziców i zdrowia psychicznego dzieci. To cykl warsztatów dla rodziców/opiekunów prawnych dzieci z terenu Dąbrowy Górniczej obejmujący zakresem najczęściej pojawiające się zagadnienia związane z socjalizacją młodych osób. Są to zajęcia weekendowe prowadzone są przez coachów – psychoterapeutów.
„Kompleksowe oraz wielospecjalistyczne oddziaływania rewalidacyjne wspierające dzieci i młodzież z terenu Dąbrowy Górniczej”. Są to zajęcia rewalidacyjne w formie terapii dla uczniów dąbrowskich szkół ogólnodostępnych i integracyjnych, u których zdiagnozowano zaburzenia i deficyty rozwojowe wpływające negatywnie na ich naukę i funkcjonowanie społeczne. Oferta jest bezpłatna dla odbiorców, obejmuje szeroki wachlarz narzędzi: mi.n. EEG – Biofeedback, RSA – Biofeedback, Freda Warnke, Trening metodą Johansena, Trening Umiejętności Społecznych, Trening funkcji poznawczych RehaCom.
Dodatkowo w 2026 roku planowane jest wdrożenie nowych działań wspierających dobrostan psychiczny i rozwojowy mieszkanek i mieszkańców, których celem będzie dążenie do zapewnienia stanu ogólnego zadowolenia i pomyślności, obejmujący fizyczne, psychiczne i społeczne aspekty życia jednostki.