Dostępne skróty klawiszowe:
W ostatnich tygodniach drogowcy doraźnie usuwali ubytki w drogach. W „miesiącach zimowych” przy dziurach wymagających szybkiej interwencji najczęściej stosowali metodę układania asfaltu na zimno. Pozwala to jednak tylko na krótki czas usunąć zagrożenie. Docelowo konieczne jest użycie rozgrzanej mieszanki mineralno-asfaltowej, czyli zastosowanie tzw. metody na ciepło.
– Wysoka jak na tę porę roku temperatura powietrza sprawiła, że już w ostatnim tygodniu lutego przystąpiliśmy do długoterminowej naprawy dróg w mieście. Brygady remontowe będą najpierw rozcinały i wykuwały większe fragmenty zniszczonej nawierzchni, a następnie układały gorącą masę – mówi Józef Bochnak, zastępca naczelnika Wydziału Infrastruktury Miejskiej w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.
Takie prace rozpoczęły się 27 lutego i na początek objęły ulice Cieszkowskiego, Grynia, parking przed Technicznymi Zakładami Naukowymi oraz łącznik ulic Kasprzaka i Laski (na zdjęciu poniżej). W kolejnych dniach i tygodniach brygady remontowe będą sukcesywnie naprawiały kolejne ulice w mieście.
– Z końcem lutego rozpoczęliśmy prace na rondzie przy parku Zielona, gdzie doraźne usuwanie ubytków nie dawało już żadnego efektu. Dlatego na całej obwiedni ronda ułożona zostanie nowa nawierzchnia – mówi Józef Bochnak.
Prace na rondzie na Zielonej prowadzone są połówkowo z wykorzystaniem wahadłowej sygnalizacji świetlnej: podczas gdy remontowana będzie jedna połówka ronda, po drugiej ruch będzie się odbywał w obu kierunkach.
Nie tylko na rondzie przy parku Zielona zostanie ułożona nowa nawierzchnia. Wydział Inwestycji Drogowych na marzec zaplanował całkowitą wymianę nawierzchni na ulicach Tysiąclecia (odcinek między skrzyżowaniami z al. Piłsudskiego i ul. 11 Listopada) oraz Morcinka (jezdnia północna między wjazdem w kierunku Kauflandu a al. Zagłębia Dąbrowskiego).
– Prace na obu ulicach rozpoczną się po 10 marca i będą prowadzone jednocześnie – zapowiada Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.
Także na marzec planowany jest początek prac przy remoncie ulicy Młodych.
– W trakcie przebudowy głównej osi miasta mieszkańcy często pytali między innymi o nasze plany wobec ulic Młodych, Podlesie czy Myśliwskiej. Odpowiadaliśmy wtedy, że gdy skończymy prace na głównej osi miasta, na które otrzymaliśmy dofinansowanie, zajmiemy się kolejnymi ulicami. Słowo się rzekło i w Gołonogu zaczynamy od ulicy Młodych – mówi Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.
– Prace na ul. Młodych rozpoczną się od remontów przykanalików i wpustów deszczowych. Gdy już ułożymy nową nawierzchnię, po obu stronach szerokiej ulicy wyznaczymy też miejsca postojowe – zapowiada Krzysztof Serafiński.
Wiceprezydent Damian Rutkowski: – Większość dróg w naszym mieście powstała w czasie największego rozkwitu Dąbrowy Górniczej, czyli w latach 70. i 80. zeszłego wieku. Budowały się wtedy olbrzymie zakłady pracy, osiedla, szkoły i przedszkola. Wszędzie tam drogi powstawały w ekspresowym tempie w technologii utwardzonej gleby i wylania na to warstwy 4-8 cm asfaltu. Od 40 lat w takim stanie te drogi były utrzymywane i obecnie trzeba je sukcesywnie odbudowywać zgodnie z najnowocześniejszą technologią i podbudową, co wiąże się jednak z olbrzymimi nakładami finansowymi. W kadencji 2018-2024 podjęliśmy się naprawy wielu dróg od podstaw, jak aleja Zagłębia Dąbrowskiego, ulice Legionów Polskich, Letnia, Staszica czy Strzemieszycka i zaplanowaliśmy już kolejne.
Tekst ukazał się w lutowym numerze „Przeglądu Dąbrowskiego”