Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści
  • Wersja dla niedowidzących Ikona wersja dla niedowidzącychWersja dla niedowidzących
  • Ikona wersja dla niepełnosprawnych Wersja dla niepełnosprawnych
  • Wielkość czcionki
    Zmniejsz rozmiar czcionki
    Zwiększ rozmiar czcionki
  • BIP

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
23 stycznia 2018

Jeden przelew

Drukuj

Jeden przelew składkowy zamiast trzech – a czasem nawet czterech – od 1 stycznia 2018 roku stał się faktem. Z danych ZUS wynika, że w dniach od 2 do 15 stycznia 2018r. w całym kraju dokonano ponad 1,9 mln wpłat na indywidualne numery rachunków składkowych na łączną kwotę ponad 14,4 mld złotych. Wkrótce też na salach obsługi klientów ZUS pojawi się 770 doradców płatników składek. Tylko na terenie województwa śląskiego będzie można skorzystać z doradztwa 61 takich osób. Obecnie trwają ich szkolenia. Doradcy płatników składek, będą m.in. udzielali spersonalizowanej informacji na temat sposobu rozliczenia wpłaty dokonanej przez płatnika składek, a także będą wyjaśniać wszelkie wątpliwości płatników, dotyczące sposobu rozliczenia wpłat i stanie rozliczeń. Warto także pamiętać o tym, że od 1 stycznia 2018r. płatnik ma udostępniane na swoim profilu na PUE m.in. informacje na temat: podziału wpłaty na poszczególne ubezpieczenia i fundusze, bieżącego salda oraz salda miesięcznego w rozbiciu na okresy rozliczeniowe. Niewątpliwie korzystne okażą się być także zmiany, jakie zostały wprowadzone w programie „Płatnik” , w zakresie dostosowania go do e-składki.

Od 1 stycznia 2018 r. zniknęła konieczność opłacania składek na trzy lub cztery (wraz ze składką na Fundusz Emerytur Pomostowych) różne rachunki. Dziś każdy płatnik ma do dyspozycji swój indywidualny numer rachunku składkowego, na który wpłaca składki globalnie, bez podziału na poszczególne fundusze. Przelewy nie muszą być, tak jak to się działo dotychczas, dodatkowo opisywane identyfikatorem płatnika (np. NIP) oraz wskazaniem, za który miesiąc jest opłata. Indywidualny numer rachunku składkowego pozwala zidentyfikować każdy przelew. ZUS zaś każdy taki przelew księguje na poszczególne fundusze: Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, Fundusz Zdrowia, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz FEP.

Pierwsze wpłaty na indywidualne numery rachunków składkowych wpłynęły już 2 stycznia przed godziną 8:00. Wcześniej, tj. 31 grudnia 2017 r. i 1 stycznia 2018 r. w Zakładzie prowadzone były intensywne prace nad modyfikacją systemu informatycznego wraz z testami komunikacji z klientami. W sumie, pierwszego roboczego dnia po Nowym Roku, wpłat na swoje indywidualne numery rachunków dokonało aż 34010 płatników składek w całym kraju. W województwie śląskim dokonano tego dnia 4007 wpłat na indywidualne numery rachunków, na łączną kwotę ponad 5,6 mln złotych.

Z kolei w dniach od 2 do 15 stycznia 2018r. w całym kraju dokonano ponad 1,9 mln wpłat na indywidualne numery rachunków składkowych na łączną kwotę ponad 14,4 mld złotych.

Część przedsiębiorców, chcąc sprawdzić, czy system ZUS w tym zakresie działa poprawnie wysyłała na swój indywidualny numer rachunku przelewy w wysokości jednego grosza lub 1 złotego…

Z sygnałów, jakie docierały do pracowników ZUS w zakresie problemów, jakie mieli płatnicy składek w związku z wprowadzeniem e-składki wynika, że najczęściej płatnicy składek zgubili list z ZUS, w którym to Zakład przekazał im informację dot. indywidualnego numeru rachunku składkowego. Zdarzało się także, że nie wiedzieli, jakie informacje należy wpisać w tytule przelewu. Część płatników składek popełniła tzw. czeski błąd tzn. przestawiła dwie cyfry w rachunku (poza NIP i NRB) – wówczas to przelew „wszedł do systemu”, ale nie zaksięgował się na koncie i ZUS prowadził w takim wypadku postępowanie wyjaśniające.

Przypominamy także, że na stronie internetowej http://www.zus.pl/eskladka publikowane są odpowiedzi na pytania dot. tematyki e-składki, które najczęściej kierowane są przez płatników składek do pracowników Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS oraz sal obsługi klienta w jednostkach ZUS w całym kraju. Tylko w dniach od 2 do 5 stycznia br. pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS odebrali blisko 5,5 tysiąca telefonów od płatników składek w sprawie nowych rozliczeń, a odpowiedzi na nurtujące ich pytania w większości opublikowane były pod w/w adresem strony internetowej…

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina wszystkim klientom, którzy mają zaległości składkowe, by zwrócili uwagę na fakt, iż po wprowadzeniu indywidualnych numerów rachunków składkowych bieżące wpłaty są w pierwszej kolejności księgowane na najstarsze zaległości.

Dla osób prowadzących działalność gospodarczą, które podlegają dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu, może to oznaczać utratę prawa do zasiłku chorobowego, opiekuńczego lub macierzyńskiego. Płatnik może jednak w takiej sytuacji złożyć wniosek o wyrażenie zgody na opłacenie składki po terminie. Jeżeli natomiast nie może spłacić zadłużenia jednorazowo powinien skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń, dostępnym na sali obsługi klientów bądź telefonicznie.

 

Aldona Węgrzynowicz
Regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego

Czytaj więcej

Strona główna

Weekend w mieście

Biznes

15 września dowiemy się, do kogo trafi Nagroda Gospodarcza im. Adamieckiego

Biznes

zmiana wykazu

Biznes

dzierżawa nieruchomości