Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści
  • Wersja dla niedowidzących Wersja dla niedowidzących
  • Wersja dla niepełnosprawnych
  • Wielkość czcionki
    Zmniejsz rozmiar czcionki
    Zwiększ rozmiar czcionki
  • BIP

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
13 października 2021

W Dąbrowie Górniczej powstanie kolejny tunel pieszo-rowerowy pod torami

Drukuj

Tym razem wspólna inwestycja PKP PLK i miasta połączy obie części Strzemieszyc. Według planu wszystko ma być gotowe jesienią 2023 roku.

Dąbrowa Górnicza zarezerwowała na tunel 4,65 mln zł

Tunel pieszo-rowerowy powstanie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. To oznacza, że w przetargu, który PKP PLK ogłosiły w środę 13 października, kolejowa spółka wybierze firmę, które najpierw zaprojektuje przejście pod torami, a potem je wybuduje.

Przejście pieszo-rowerowe ma mieć około 50 m długości. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 m długości oraz 5,7 m szerokości. Ułatwią one poruszanie się rowerzystom oraz osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się

Wiadomo też, że do nowego przejścia prowadzić będzie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 m (2 m dla ruchu rowerowego i 2 m dla ruchu pieszego). W przejściu i dojściach zaplanowano ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.

Według szacunków inwestycja w Strzemieszycach ma kosztować około 9,25 mln zł i powinna być gotowa jesienią 2023 roku. Na oferty zainteresowanych zleceniem firm PKP PLK czeka do 28 października.

W porozumieniu z PKP PLK, pod którym we wrześniu podpisali się prezydent Marcin Bazylak i wiceprezydent Damian Rutkowski, określono, że miasto i kolejowa spółka podziela się kosztami inwestycji po połowie. Z tego powodu już w maju radni zdecydowali, że miasto przekaże PKP PLK 4,65 mln zł: 500 tys. zł w 2021 roku, 4 mln zł w 2022 i 125 tys. zł.

Tężnia solankowa i tunel pod torami początkiem zmian

Powstanie przejścia pod torami w Strzemieszycach wpisuje się w koncepcję powstania w rejonie ulicy Stacyjnej pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. W efekcie park w pobliżu stacji ma się stać główną i reprezentacyjną częścią Strzemieszyc. Ogólne założenia i koncepcję wypracowano podczas konsultacji społecznych z mieszkańcami.

– Tunel, który powstanie na przedłużeniu ulicy Astrów, zapewni mieszkańcom wygodne i bezpieczne połączenie zarówno ze stacją, jak i z obiema częściami dzielnicy. Sprawi też, że planowana przestrzeń rekreacyjna stanie się ogólnodostępna – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Częścią wspomnianej koncepcji jest także tężnia solankowa, która powstanie na tzw. placu Krasnala. W najbliższych miesiącach za 512 tys. zł wybuduje ją firma Trzecia Przestrzeń z Masłowa.

To będzie kolejny tunel-pieszo-rowerowy pod torami przy stacji w Dąbrowie Górniczej. Pierwszy powstał jesienią 2018 roku na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Inwestycja kosztowała ponad 8 mln zł, z czego 3,2 mln zł dołożyło miasto.

Widok z góry na zadaszoną pochylnię tunelu pieszo-rowerowego w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach

Czytaj więcej

Wiadomości

45 lat minęło. Surówka w hucie płynie od 1976 r.

Strona główna

Wiceprezydent Dąbrowy Górniczej: Kultywujmy barbórkową tradycję jak długo się da

Strona główna

W centrum Dąbrowy Górniczej zalega jeden z najgrubszych na świecie pokładów węgla

Wiadomości

Mróz – trudny czas dla bezdomnych