18 marca 2021
Nowe zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej
Drukuj
Od 16 marca 2021 r. zmieniły się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić wizyty w formie teleporady. To pacjent wybiera, jaką formę wizyty preferuje.
Lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy:
- pacjent albo jego ustawowy opiekun nie wyraża zgody na teleporadę
- pacjent cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy
- istnieje podejrzenie choroby nowotworowej
- dziecko nie ma jeszcze 6 lat
- ma się odbyć pierwsza wizyta u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazano w deklaracji wyboru
Jeżeli lekarz odmawia bezpośredniego przyjęcia w placówce, należy zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłosić nieprawidłowości.
Natomiast pacjent może skorzystać z teleporady gdy:
- istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2
- potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną
- potrzebuje zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną
- potrzebuje zaświadczenia o stanie zdrowia
- dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów: nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście lub w późniejszym terminie, jeśli zostanie on ustalony w porozumieniu z pacjentem albo jego opiekunem ustawowym.
Podczas teleporady można otrzymać: zalecenia, e-zwolnienie, e-skierowanie, zlecenie na test na koronawirusa, e-receptę, sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (Jeśli stan zdrowia pacjenta będzie tego wymagał).
Placówka udzielająca świadczeń w rodzaju podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Informacje powinny być zamieszczone w miejscu leczenia oraz na stronie internetowej. Pacjent powinien je także otrzymać telefonicznie na swoją prośbę.
Informacja powinna zawierać następujące dane:
- listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty
- system, przez który lekarze udzielają teleporad
- sposób ustalenia terminu teleporad
- sposób nawiązania kontaktu przez placówkę podstawowej opieki zdrowotnej z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia
- sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (Placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut.)
- możliwość skorzystania ze stacjonarnej wizyty, gdy jest ona niezbędna
- instrukcje o sposobie realizacji: e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia na wyroby medyczne, zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych, możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta