Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do treści

Dostępne skróty klawiszowe:

  • Tab Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Shift + Tab Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia.
  • Enter Wykonanie domyślnej akcji.
  • ALT + 1 Przejście do menu głównego.
  • ALT + 2 Przejście do treści.
  • Ctrl + Alt + + Powiększenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + - Pomniejszenie rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + 0 Przywrócenie domyślnego rozmiaru czcionki.
  • Ctrl + Alt + C Włączenie/wyłączenie trybu kontrastowego.
  • Ctrl + Alt + H Przejście do strony głównej.
6 lipca 2020

Metropolia stawia na kolej

Drukuj

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dofinansuje powstanie centrum przesiadkowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej. Metropolia, razem z gminami i miastami, zamierza też zgłosić projekty do programu „Kolej+”.

Dąbrowska inwestycja dotyczy budowy centrum przesiadkowego, tunelu i przejść pod torami kolejowymi w centrum, nowej drogi łączącej ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego, a także remontu ul. Kolejowej. Zadanie obejmuje też przebudowę torowisk i peronów.

Metropolia w tym roku wesprze realizację tej inwestycji kwotą 10 mln zł. W Wieloletnim Planie Finansowym na przyszły rok dofinansowania przewiduje kolejne 16 mln zł.

– Komunikację publiczną trzeba dostosowywać do potrzeb mieszkańców, rozwijać ją i ułatwiać korzystanie z niej. Chodzi nam o takie rozwiązania, które pozwolą sprawnie przemieszczać się, dojechać do pracy, szkoły czy uczelni – zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji. Mówiąc krótko: pociąg, autobus, tramwaj czy rower muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Zmiany w śródmieściu będą kolejnym krokiem w tym kierunku – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Budowa centrum przesiadkowego powinna rozpocząć się za kilka tygodni. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i PKP PLK S.A. powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Inwestycja uwzględnia powstanie Kolei Metropolitalnej i budowy dodatkowej pary torów, tylko dla pociągów aglomeracyjnych. Wykonawcą prac wartych 229 mln zł będzie konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Roboty mają potrwać do końca 2022 r. Oprócz śródmieścia, w Dąbrowie Górniczej trwają przygotowania do budowy centrum przesiadkowego w Gołonogu.

PKP S.A. planuje również wykonać długo zapowiadany remont budynku dworcowego przy stacji w centrum. Aktualnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy  przyszłego roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.

Okolice dworca w śródmieściu, gdzie powstanie centrum przesiadkowe.

40

Metropolia wraz z tworzącą ją gminami i miastami zamierza również zgłosić kilka projektów inwestycyjnych w ramach programu „Kolej+”. Zgodnie z jego założeniami, przedsięwzięcia mogą zostać dofinansowane z budżetu państwa nawet w 85%. Pozostałe 15% kosztów muszą pokryć jednostki samorządu terytorialnego. GZM jest gotowa wspomóc finansowo gminy i miasta w tym zakresie

– Jesteśmy po spotkaniu informacyjnym z gminami. Opracowaliśmy razem z ekspertami wstępny harmonogram wspólnych działań z gminami i miastami Metropolii. Przed nami kolejne spotkania, na których będzie rozmawiać o wybranych projektach – tłumaczy Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM.

– Mam nadzieję, że finalnie do spółki PKP PLK S.A., która prowadzi nabór wniosków trafi kilka projektów inwestycyjnych, wpisujących się w plany budowy Kolei Metropolitalnej – dodaje.

Celem programu „Kolej+”  jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości zamieszkiwanych przez ponad 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi, a także takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego i związków metropolitalnych. Zakłada modernizacje istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, czyli budowy nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych. Projekty muszą zostać przesłane do PKP PLK  S.A. do 26 sierpnia. Następnie zostaną ocenione pod względem merytorycznym przez zarządcę infrastruktury. W II etapie wnioskodawcy projektów, które zostaną pozytywnie zaopiniowane przez PKP PLK S.A., opracują wstępne studia planistyczno-prognostyczne. Do lutego 2022 r. mają być wyłonione te, które otrzymają dofinansowanie. Ich realizacja ma zakończyć się do grudnia 2028 r.

PK

Czytaj więcej

Strona główna

Przebudowa ulicy Młodych. Objazd dla autobusów linii 644 i 645

Wiadomości

Wyjątkowe książki dla pacjentek onkologicznych

Komunikaty

przetarg na najem przy ul. Żeglarskiej

Strona główna

W Dąbrowie Górniczej działa Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży